مهارت فروشندگی

روش های افزایش فروش مغازه

روش های افزایش فروش مغازه کدام اند؟

برای افزایش فروش مغازه ، همیشه جوان و بروز باشید

همه ما علاقمند هستیم که روش های افزایش فروش مغازه را بدانیم. در دنیا هر چیزی یک عمری دارد. هر مغازه ای، هر بازاری، هر مرکز خریدی یک عمری دارد. یک روزی به دنیا می آید و یک روزی هم می میرد. هر بازار اول که به دنیا می آید و شروع به کار می کند مشتری کم دارد تا اینکه بعد از دو الی سه سال کم کم مشتری هایش زیاد می شود و آن بازار روز به روز بزرگ و بزرگ تر می شود. این روند ادامه می یابد تا اینکه یک بازار دیگر به دنیا می آید. وقتی یک بازار جدید به دنیا می آید، بازار قبلی قدیمی محسوب می شود. مشتری هایش هم به تدریج کم می شوند تا وقتی که مشتری ها اصلا در آن بازار نمی آیند.

شما باید به مغازه تان نگاهی بیندازید و ببینید بازاری که در آن جا مغازه دارید، چند سالش است؟ اگر تازه به دنیا آمده و فروشتان پایین است که نگران نباشید. چون به مرور زمان بزرگتر می شود و مشتری هایش بیشتر می شود. اگر بازارتان جوان است و مشتری هایتان زیاد است که بسیار خوب است. آن را حفظ کرده و متناسب با آن رشد کنید. اما در صورتی که بازار تان پیر شده و مشتری هایش روز به روز کمتر می شوند، معطل نکنید و جای مغازه تان و یا نوع محصولات و خدمات خود را تغییر دهید. درست است که به آن مکان عادت کرده اید و اطرافیان دوستان شما هستند. درست است که تغییر، سخت است و ترس دارد، اما اگر تغییر کنید می توانید دوباره نو و تازه شوید و مشتری هایتان زیاد و فروشتان افزایش یابد. حتی فروش به روش قدیمی هم عمری دارد. حتی شما باید روش های جدید فروش را یاد بگیریم. برای مثال عصر دیجیتال کم کم سبک فروش و ارائه خدمات را داشت تغییر می داد و فروش آنلاین را جا می انداخت. اما در این چند ماه که بیماری کرونا فراگیر شد، اهمیت فروش آنلاین نیز بیشتر احساس شد.


اگر شما هم مغازه دار هستید و دوست دارید درآمدتان را بیشتر کنید. فرصت را از دست ندهید. شما می توانید با یک هزینه کم جلوی ضررهای آینده را بگیرید. برای مشاهده ویدئوی آموزشی کلیک کنید.

برای افزایش فروش مغازه ، فروش اجناس در حال انقضا را فراموش نکنید

جنس هایی که روی دستمان مانده و اصطلاحا در حال انقضا هستند را چطور بفروشیم؟ اول از همه بگوییم همانطور که می گویند علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد، بهتر است پیش از اینکه چنین حادثه ای پیش بیاید و بعضی از جنس های مغازه روی دستمان بماند و منقضی بشوند، باید با استفاده از روشهای مختلف فروش آن ها را به فروش برسانیم. چون اگر اجناس به مدت طولانی روی دستمان بماند و فروخته نشود. نه تنها که سودی بدست نمی آوریم، بلکه ممکن است ضرر هم بکنیم. مغازه دار باید پولش دائما در گردش باشد. هر جنسی که به فروش نرفته مثل این است که سرمایه خوابیده و با آن سرمایه کار نمی کنیم. در اینجا به ذکر چند روش می پردازیم برای اینکه اجناس روی دستمان نماند؛

فروش اجناس در حال انقضا برای افزایش فروش

  • تعیین زمان برای فروش یک جنس: به این معنی است که مغازه دار قبل از آنکه جنسی را بخرد باید فکر کند که این جنس را ظرف چه مدت می فروشد. اگر فکر می کند که جنس مورد نظر ممکن است دیر فروش برود، باید از خریدنش صرف نظر کند. وقتی هم که مغازه دار جنس را خریداری می کند، برای فروش آن جنس برنامه زمان بندی تنظیم می کند. مثلا یک جنسی را زمان بندی کرده اند که طی مدت سه ماه بفروشند. این سه ماه را هم می شود به سه دوره یک ماهه تقسیم بندی کرد. در هر دوره می توان از روش های خاصی برای فروش آن جنس استفاده کرد. اگر در ماه اول فروش نرفت می شود. تخفیف داد و قیمت را کمی پایین آورد. اگر در ماه دوم فروش نرفت باز هم می توان قیمت را کمتر کرد و تخفیف قائل شد. در ماه سوم می توان هفته ای تخفیف داد. یعنی اگر در هفته اول فروش نرفت قیمت را پایین تر بیاوریم هفته دوم به همین ترتیب، الی آخر.

برخی از مغازه دار ها تاریخ خرید و فروش اجناس را یادداشت می کنند. بعضی از مغازه داران هم از نرم افزار حسابداری استفاده می کنند و تاریخ خرید و فروش جنس را ثبت می نمایند. در این صورت اگر تاریخ فروش جنس نزدیک شود یا بگذرد، اطلاع می دهد. البته اگر کامپیوتر دارید ولی نرم افزار حسابداری ندارید. می توانید از نرم افزار اکسل هم استفاده نمایید. در اینجا لازم است به این نکته توجه کنید که جنس هایی که کیفیت خوبی دارند، ممکن است قیمتش را پایین بیاورید و تخفیف بدهید فروش نروند. در بعضی مواقع باید قیمت را بالاتر برد تا جنس فروش برود.

  • فروش به صورت پکیج: بعضی مواقع که جنسی در مدت زمان مشخص فروش نمی رود، به جای اینکه قیمت آن جنس را پایین بیاورند، ارزش افزوده ای به جنس اضافه می کنند و آن جنس را به صورت پکیج می فروشند. برای مثال؛ اگر مغازه مانتو فروشی دارید و تعدادی از مانتو ها فروش نمی روند، می توانید یک کمربند به آن ها اضافه کنید و به این صورت هم جنس شما فروش می رود و هم سود بیشتری می کنید. بسیاری از اجناس اگر به صورت پکیج باشند، زودتر فروش می روند. همیشه این نکته را در نظر داشته باشید. اگر یکی از اجناس خود را به عنوان هدیه بدهید بهتر از تخفیف است. چون همیشه مبلغ کالا در نظر مشتری ، بیشتر از چیزی است که شما هزینه کرده اید و بصورت عمده خرید نموده اید.
  • فروش جفتی: بیشتر اجناسی که رنگ بندی دارند، بعضی از رنگ های یک جنس زود فروش می روند ولی بعضی از رنگ های دیگر یا دیر به فروش می روند و یا اصلا فروش نمی روند. در این روش می توانید جنسی را که زود فروش می رود با یک جنس که کمتر فروش دارد، به همراه تخفیف به مشتری پیشنهاد می دهید که هر دو را بخرد. مثلا رنگ قرمز خوب فروش دارد اما رنگ نارنجی خیلی کم فروخته می شود. وقتی مشتری می آید و رنگ قرمز آن جنس را خواست، پیشنهاد می دهیم اگر رنگ قرمز و نارنجی آن جنس را بخرد، تخفیف می دهیم. ممکن است به دلیل تخفیف دادن، سود کمتری داشته باشیم ولی جنس روی دستتان نمی ماند و پول خریدتان بر می گردد.
  • فروش به مغازه های پایین دست: در این روش بعضی از مغازه دار ها، جنس هایی که مانده را به مغازه های پایین تر شهر رد می کنند که روی دستشان نماند. اینطوری از دست جنس های مانده و یا از مد افتاده نجات پیدا می کنید.
  • فروش در چند شنبه بازار ها: عده ای از مغازه داران اجناسی را که فروش نرفته و اصطلاحا روی دستشان مانده است را در چند شنبه بازار هایی که برگزار می شود، برده و سعی می کنند این اجناس را به فروش برسانند.
  • فروش در نمایشگاه: بعضی از مغازه دار ها نیز در نمایشگاه ها و جشنواره هایی که در زمان های مختلف برگزار می شود، سعی می کنند اجناسی که نتوانستند در مغازه شان بفروشند برسانند در آن موقعیت با تخفیفهای ویژه عرضه کنند.
  • فروش مبادله ای یا تهاتری: بدین صورت است که در دو جای مختلف شهر مغازه ها با همدیگر قرارداد می بندند که جنس هایی که این یکی نمی تواند بفروشد به دیگری بدهد شاید بتواند ردش کند و بالعکس. به این ترتیب شاید اجناس کمتری روی دستتان بماند.
  • ارزان ترین مغازه بازار: این روش کمتر مشاهده می شود. به عنوان مثال داخل یک بازار که همه مغازه ها یک چیز می فروشند، اجناسی که در هر مغازه فروش نرفته را همه به یک مغازه که برای این کار گرفته اند، می سپارند تا آن مغازه برایشان بفروشد. در آن مغازه هم معمولا همه قیمت ها پایین است که بتواند مشتری را جذب کند.
  • پیشنهاد خرید: سعی کنید اجناسی را که مانده و فروش نرفته را جلوی دست و در دید مشتری قرار دهید و به مشتری پیشنهاد خرید آن را بدهید. به طور مثال اگر پالتوی زمستانی دارید و الان فصلش گذشته است ناامید نشوید. حتما آن را جلوی دید مشتری قرار داده و برای مشتری دلیل بیاورید که آن را از شما بخرد. اگر این پالتو را الان بخرید هم تخفیف دارد و هم فصل سرد سال قیمتش بالاتر می رود. پس اگر الان بخرید مقدار زیادی سود کرده اید.

بعضی از مغازه دار ها قسمت مخصوصی را در مغازه شان به اجناس فروش نرفته اختصاص می دهند و این گونه اجناس را با تخفیف می فروشند. اگر دقت کرده باشید در فروشگاه های بزرگ مانند رفاه و افق کورش و یا اتکا نزدیک درب ورودی محل اجناس تخفیف دار است. یک نکته مهم که باید به آن توجه نمود این است که اجناسی را که روی دستتان مانده، حتما تمیز کرده و مرتب نگه دارید. نباید این گونه به نظر برسد که این اجناس فروش نرفته است و خاک گرفته شده و … است.

نکته مهم دیگر این است که بعضی از اجناس به دلیل اینکه دیده نمی شوند، فروش نمی روند. برخی مغازه داران ممکن است مغازه خود را تمیز و مرتب نگه ندارند و اینقدر شلوغ باشد که بعضی اجناس دیده نشود. بایستی همیشه اجناس مغازه مرتب و منظم چیده شوند و جلوی دید مشتری قرار داده شوند تا به فروش برسند. مخصوصا بسته به اینکه هر جنسی برای چه مشتری است به چیدمان آنها در مغازه دقت کنید. کلام آخر اینکه اگر با به کار بردن هیچ یک از روش ها نتوانستید جنسی را بفروشید، پیشنهاد ما این است که آن را هدیه نمایید. هدیه کردن و بخشش، برکت به مالتان می دهد. خصوصا احساس خوبی در افراد نسبت به شما و کسب و کار شما ایجاد می کند.

برگرفته از کتاب های: مغازه داری حرفه ای، مدیریت بازاریابی، مدیریت استراتژیک ۳۶۰ درجه، نوآوری باز و مدیریت رفتار سازمانی


اگر شما هم مغازه دار هستید و دوست دارید درآمدتان را بیشتر کنید. فرصت را از دست ندهید. شما می توانید با یک هزینه کم جلوی ضررهای آینده را بگیرید. برای مشاهده ویدئوی آموزشی کلیک کنید.

مغازه داران عزیز برای کسب اطلاعات بیشتر مقالات زیر را مطالعه نمایید.

اصول اولیه مغازه داری

مشکلات مغازه داری

روش های افزایش فروش مغازه

فوت و فن مغازه داری

1 دیدگاه

  1. عالی بود. لطفا روش های افزایش فروش بیشتری برای مغازه داران ارائه بدهید تا در شرایط رکود بازار بتوانند ادامه دهند. با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا