راه اندازی کسب و کار

نکته های ضروری برای بیمه و مالیات کسب و کار کوچک

نکته های ضروری برای بیمه و مالیات کسب و کار کوچک

در هر کسب و کاری اطلاعات حسابداری را باید به شکل استاندارد طبقه‌بندی کرد. برای این کار می توان از حسابداران خبره یا نرم افزارهای حسابداری استفاده نمود. مراحل کار حسابداری عموما به صورت ؛ جمع آوری  اطلاعات، طبقه بندی اطلاعات، ثبت آن و نهایتا تجزیه و تحلیل مالی است. اگر کسانی بخواهند روی آینده کسب و کار نگاهی داشته باشند مهم ترین چیزی اطلاعات مالی در دسترس است.

در اینجا لازم است بعضی از تعاریف را با هم مرور کنیم؛

تحلیل مالی : شامل کلیه درآمدها و هزینه‌ها و نقطه سر به سر (جایی که هزینه ها و درآمد ها بر اثر فروش برابر می شود.) و همچنین اهداف کسب و کار می باشد.

 گزارش سود و زیان : این گزارش نشان دهنده سود و زیان شما است. نشان می دهد چه مقدار درآمد کسب کردید و چقدر هزینه کردید و به این ترتیب سود یا زیان شما در هر دوره زمانی مشخص می گردد. البته در یک مغازه یا کسب و کار عموما ۶ ماه الی ۳ سال باید زیان ده بودن را در نظر گرفت. تا بعد از این مدت به نقطه سر به سر رسید و به سود آوری رسید.

دارایی : اموال، مطالبات و سایر منابع اقتصادی متعلق به یک واحد تجاری که درنتیجه معاملات، عملیات مالی، یا سایر رویدادها درگذشته به‌صورت مشروع به مالکیت واحد تجاری درآمده است و قابل‌اندازه‌گیری به پول و دارای منافع آتی برای واحد تجاری است، دارایی نامیده می‌شود؛ مانند موجودی نقد و بانک، مطالبات واحد تجاری از دیگران، موجودی کالا، اوراق بهادار، زمین، ساختمان، وسایل نقلیه، اثاثیه اداری و ماشین‌آلات.

بدهی : بدهی عبارت از تعهد انتقال منافع اقتصادی توسط واحد تجاری ناشی از معاملات یا سایر رویدادهای گذشته‌است. اوراق قرضه، اوراق مشارکت، وام ها و اوراق تجاری همه مثال‌هایی از بـدهی هستند.

سرمایه : سرمایه عبارت از باقیمانده‌ای است که از کسر جمع بدهی‌های واحد تجاری از جمع دارایی‌های آن حاصل می‌شود.

صورت های مالی اساسی

ترازنامه : وضعیت مالی واحد تجاری در پایان دوره مالی ( برای مثال یک سال) ؛ (بدهی ها – دارایی ها = سرمایه)

صورت سود و زیان : عملکرد واحد تجاری در هر دوره زمانی (هر لحظه) ؛ (هزینه ها – درآمد ها = سود یا زیان)

صورت جریان وجوه نقد : نمایش انعطاف پذیری مالی و گردش پولی

یادداشت های توضیحی همراه (در صورت های مالی) : مکمل تمامی اطلاعاتی است که در صورتهای مالی وجود دارد.

یک حسابدار می تواند به زبان استاندارد که همان زبان تجارتی و مالی است، اطلاعات مالی و حسابداری را به صورت شفاف ثبت نماید. حتی یک حسابدار می تواند نرم افزار حسابداری را برای شما پیاده سازی کند و به شما ثبت در آن را آموزش دهد تا اینگونه با هزینه کمتری کار حسابداری شما انجام گردد. البته باید توجه داشته باشید که پشتیبان گیری از فایل های خروجی نرم افزار حسابداری بسیار مهم است. چون اینطوری اگر مشکلی برای سیستم کامپیوتر شما پیش آید، برگرداندن آن اطلاعات امکان پذیر می باشد.

امروزه اگر یک فروشگاه یا مغازه بزرگ با تنوع بالای محصولات داشته باشید دیگر امکان ثبت مناسب اطلاعات مالی در نرم افزار اکسل به صورت رایگان وجود ندارد. چون نکات زیادی را باید از نظر ثبت اطلاعات مالی و حسابداری رعایت کنید که گاهی مورد غفلت قرار می گیرد. در حال حاضر نرم افزارهای حسابداری که برای این منظور طراحی شده اند بخوبی این کار را با هزینه های مناسب انجام می دهند. حتی این نرم افزار های حسابداری به صورت تحت اینترنت (اصطلاحا Web Base) شده و کارها را ساده تر و سریع تر هم نموده اند.


اگر شما هم مغازه دار هستید و دوست دارید درآمدتان را بیشتر کنید. فرصت را از دست ندهید. شما می توانید با یک هزینه کم جلوی ضررهای آینده را بگیرید. برای مشاهده ویدئوی آموزشی کلیک کنید.

البته علاوه بر یک حسابدار خبره ، داشتن یک مشاور حقوقی هم برای کسب و کار لازم است. چون هر کسب و کار در زمان حیات خود با مسائل مالی و حقوقی زیادی مواجه است و داشتن یک کارمند متخصص یا یک مشاور خوب فایده اش بیشتر از هزینه اش می باشد. البته نباید این نکته هم فراموش کنید که برای این موضوع همیشه باید چند قدم جلو تر را ببینید و فکر کنید اگر مثلا حجم معاملات مغازه یا فروشگاه من بیشتر شد، چگونه این موارد را مدیریت کنم.

ریسک های مالیاتی و بیمه ای

هر کسی که فعالیت اقتصادی انجام می‌دهد باید بیمه و مالیات بپردازد. چون دولت خودش را در تمام کسب و کارها شریک می داند. مالیات فقط وقتی سود می بریم نیست بلکه در موارد مختلف امکان دارد به کسب و کار تعلق گیرد. همچنین بحث بیمه هم فقط بیمه کارکنان نیست. این بحث ها برای کسب و کارهای کوچک همیشه دردسرساز بوده است. دقت کنید، اگر موارد بیمه و مالیات را درست انجام ندهید ممکن است بعدها یک مالیات سنگین و یا جریمه به شما تحمیل شود.

وقتی شما یک کد اقتصادی دارید یا شرکتی را برای کسب و کار خود ثبت کرده اید. باید دفاتر قانونی را از اداره مالیات دریافت کنید. این دفاتر شامل یک دفتر روزنامه بعلاوه یک دفتر کل که پلمپ شده است و باید هر سال قبل شروع سال بعد دریافت کنید. این دفاتر را هر سال قبل از شروع سال بعد باید دریافت کنید. اگر این کار را انجام ندهید ، دفاتر شما غیر قانونی است.

اداره امور مالیاتی بر روی سود خالص شما ۲۵ % مالیات عملکرد ، موضوع ماده ۱۰۵ قانون مالیات مستقیم را لحاظ می کند و اگر زیان ده باشید، نباید مالیات از کسب و کار شما دریافت شود. البته این مسئله منوط به این است که شما زیان خود را نزد سازمان مالیات اثبات کنید.

بیمه و مالیات کسب و کار کوچک

اظهارنامه مالیات بر عملکرد

اظهارنامه‌ ای است که مشاغل حقیقی تا ۳۱ خرداد هر سال ارسال می کنند و شرکتهای حقوقی نیز تا ۳۱ تیرماه (البته الان دوره اش دو ماه تمدید شده به علت شیوع بیماری کرونا) ارسال می نمایند. اظهارنامه مالیات بر عملکرد، شبیه به صورت های مالی اساسی است. اما بسیار ساده تر از آنها می باشد. یک سری اطلاعات مفید است که شما در آن برای اداره دارایی مشخص می کنید، چقدر سود و چقدر زیاد کرده اید. چقدر درآمد داشته و چقدر هزینه کرده اید. اگر سودده باشید ۲۵ درصد مالیات علی الحساب بر عملکرد بر روی سود شما اعمال می‌کنند. یعنی تنها ۲۵ % از سود به عنوان مالیات محاسبه می گردد.

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

 اظهارنامه‌ ای است که در ۱۵ روز پس از پایان هر فصل برای سازمان مالیات بر ارزش افزوده ارسال می شود. اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده نشان می دهد، درآمدهای مشمول و غیرمشمول شما و هزینه‌های مشمول و غیرمشمول شما و … چگونه است که باید برپایه محفوظات صحیح و منطبق با اظهارنامه در مالیات عملکرد باشد. نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۳۹۹ کماکان ۹% می باشد که شامل ۶% مالیات و ۳% عوارض است.

 انواع مالیات ها و معافیت های مالیاتی

  • مالیات بر عملکرد موضوع ماده ۱۰۵ قانون مالیات که همان مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی است.
  • مالیات حقوق موضوع ماده ۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم و تبصره ماده ۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم (حقوق ۳۶ میلیون یا ماهی زیر ۳ میلیون معاف از مالیات است) .
  • مالیات تکلیفی تبصره ۹ ماده ۵۳ قانون مالیاتهای مستقیم و ماده ۱۰۷ قانون مالیاتهای مستقیم (مالیات بر اجاره ها، معاملات با اشخاص خارجی می‌باشد) .
  • جرایم ماده ۱۶۹ قانون مالیاتهای مستقیم (شامل مشکلات در گزارش هایی که داده اید و باعث اعمال جریمه می شود).

اقدامات مالیاتی برای کسب و کارهای کوچک

  1. ثبت نام و تشکیل پرونده در نظام مالیاتی جهت دریافت کد اقتصادی
  2. دریافت دفتر قانونی در موعد مقرر
  3. ثبت نام و تشکیل پرونده در نظام مالیات بر ارزش افزوده جهت دریافت گواهینامه ثبت نام (البته همان استعلام نام شما کافی می باشد و گواهینامه لازم نیست).
  4. ارسال لیست مالیات حقوق ، موضوع ماده ۸۶ و تبصره ماده ۸۶.
  5. ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده تا ۱۵ روز پس از پایان هر فصل موضوع ماده ۲۱ قانون مالیات بر ارزش افزوده.
  6. ارسال گزارش فصلی موضوع ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم تا ۴۵ روز پس از پایان هر فصل.
  7. اعلام نرم افزار حسابداری به صورت کتبی به سازمان امور مالیاتی شعبه مربوط به کسب و کار.
  8. ارسال اظهارنامه مالیات برعملکرد موضوع ماده ۱۱۰ قانون مالیات مستقیم تا چهار ماه پس از پایان سال مالی.

وظایف و اصطلاحات بیمه ای

  1. تشکیل پرونده به دریافت کد رهگیری
  2. ارسال لیست بیمه پرسنل به صورت ماهیانه موضوع ماده ۱۳۹ قانون مالیات مستقیم آنلاین

حق بیمه ۳۰ درصد جمع مبلغ حقوق و مزایای مشمولان بیمه است. ۷ درصد سهم کارمند و ۲۳ درصد سهم کارفرما می باشد. از این ۲۳ درصد ۳ درصد آن شامل بیمه بیکاری است.

  1. سپرده سازی بیمه قراردادهای پیمانکاری قرارداد
  2. اخذ مفاصا حساب جهت آزادسازی سپرده‌های بیمه

 اگر با اشخاص حقوقی کار کردید لازم نیست ۱۰ درصد موضوع ماده ۸۶ را از طرف مقابل کم کنید. در صورتی که در سایت مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کرده باشید. اما اگر کارفرما باشید موظف هستید از پیمانکار بیمه کسب کنید.

زمان مناسب ثبت شرکت و زمان مناسب فعالیت با اسم حقوقی

 زمان مناسب وقتی است که شما به طور رسمی وارد بازار کار می شوید و مطمئن هستید، در آینده ریسک شکست شما بسیار کم است. اگر اینماد می‌خواهید دریافت کنید یعنی به مرحله ثبت شرکت رسید. اما اگر در مرحله آزمون و تست هستید، یا استارتاپی هستید که یک شتاب دهنده دارد شما را می‌سنجد بهتر است حتی اینماد نداشته باشید. چون یکی از راه‌های ارتباطی شما با اداره مالیات است. چون شرکت ثبت کردن راحت است ولی منحل کردن آن ، یا اعلام ورشکستگی کردن ، یک کار سخت و زمانبر می باشد.

یک نکته در اینجا لازم بذکر است که  شرکت های پایه نوع یک و شرکت های دانش بنیان معافیت مالیاتی دارند و از مباحث مالیاتی معاف هستند. البته باید از کارگروه شرکت های دانش بنیان ( بخش تشخیص و صلاحیت ) تاییدیه بگیرند. آنها تا ۱۵ سال طبق ماده ۱۳ معافیت مالیاتی دارند.

 طرح جامع مالیاتی حدود دو الی سه سال است که آزمایشی راه اندازی شده ولی الان جدی شده و پرونده های ۱۰ سال قبل را هم بررسی می کنند. بیشتر بحث این طرح جامع ، مبحث پول‌شویی و بررسی این موارد است. هر پولی که مرجع آن معلوم نباشد به آن پولشویی گفته می شود. در طرح جامع مالیاتی تمام قانون های تامین اجتماعی، مالیات، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر عملکرد و غیره با هم متصل شده اند و بحث های حسابداری شما باید به طور روشن باشد که تمامی این اظهار نامه ها و گزارشات با هم منطبق باشند.


اگر شما هم مغازه دار هستید و دوست دارید درآمدتان را بیشتر کنید. فرصت را از دست ندهید. شما می توانید با یک هزینه کم جلوی ضررهای آینده را بگیرید. برای مشاهده ویدئوی آموزشی کلیک کنید.

مغازه داران عزیز برای کسب اطلاعات بیشتر مقالات زیر را مطالعه نمایید.

اصول اولیه مغازه داری

مشکلات مغازه داری

روش های افزایش فروش مغازه

فوت و فن مغازه داری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا