راه اندازی کسب و کار

افزایش فروش در رکود بازار چگونه امکان دارد؟

افزایش فروش در رکود بازار

وقتی بازار راکد می شود و به اصطلاح بازاری‌ها، کسادی در فروش پیش می آید. خیلی از فروشنده‌ها و مغازه دار‌ها ، در این فکر هستند که ؛ چگونه می توانند در وضعیت رکود بازار فروش خود را افزایش دهند؟ مهمترین نکته که باید به شما بگویم این است که شما بهتر است اول طرز فکر خود را عوض کنید، تا وضعیت کاسبی و فروش‌تان هم عوض شود.

برای روشن تر شدن موضوع بهتر است یک مثال را با هم مرور کنیم. پس به دقت به این داستان توجه کنید: یک پیرمردی در کنار جاده، مغازه کوچکی داشت که در آنجا به مسافرانی که عبور می کردند، ساندویچ می فروخت. آن مرد هم چشمش ضعیف بود و هم گوشش سنگین بود. بنابراین نمی توانست خیلی اخبار روزنامه بخواند و یا رادیو گوش کند. حتی کمتر می توانست در جریان اخبار و اطلاعات که مسافران و رهگذاران به او می گویند، قرار گیرد.

معمولا هر روز کنار مغازه کوچک خود می ایستاد و رهگذران را به خرید ساندویچ هایش تشویق می کرد. او تابلویی هم بالای مغازه نصب کرده بود و انواع ساندویچ ها و تنقلاتی که می فروخت را معرفی کرده بود. با همین روش هم خیلی خوب کارش گرفته بود و حتی پسرش هم بعد از کارش می آمد و به او کمک می کرد. یک مدت که به خوبی گذشت. پسر به پدرش گفت که در اخبار شنیده؛ وضع پولی و اقتصادی کشور خراب می شود و احتمالا یک رکود عمومی به وجود بیاید. بهتر است شما هم کسب و کارتان را برای این وضع آماده کنید.

پیرمرد با خودش فکر کرد که چون پسرش تحصیل کرده است و هم بهتر از او می بیند و می شنود و در جریان اخبار رادیو و روزنامه هست. پس حتما چیزی که او می گوید درست است. بنابراین آن پیرمرد ساده، دیگر کمتر از گذشته نان و گوشت و سایر مواد غذایی ساندویچ فروشی را سفارش می داد. حتی انگیزه کمتری هم برای تشویق رهگذاران برای خرید ساندویچ و تنقلات داشت. همین کارها هم باعث شد، مشتریانی را از دست بدهد و ناگهان فروش او به شدت کاهش یافت. جالب تر اینجا بود که او فکر می کرد با توجه به کاهش فروش بابت رکود بازار، به خاطر راهنمایی پسرش از ضرر جلوگیری کرده است. در حالیکه این پدر نمی دانست که کارهای خود او و طرز فکرش، باعث این کاهش فروش و حتی از دست دادن مشتریانش شده است.

افزایش فروش در رکود بازاربنابراین همیشه در بازار اگر احساس رکود کردید نگویید که بازار خراب و کساد است. یا مردم پول ندارند و مشتری نیست و از اینگونه مسائل. اول باید طرز فکر خود و مشاورانتان را خوب بررسی کنید. شما باید مانند یک فروشنده حرفه ای این فرصت را زمان خوبی برای پیشرفت کار بدانید. چون خیلی از رقبا با همین طرز فکر ها شکست را از همین الان پذیرفته اند. همیشه زمان بیشتری برای فکر کردن به مسائل و فرصت های کار بگذارید. به این نکته توجه داشته باشید که اگر شما همراه با اندیشه، حرکت و تلاش کنید، خدا هم به کار شما برکت خواهد داد. پس توقف و ترس را کنار بگذارید.

ترس از رکود و کسادی بازار ممنوع

گاهی اوقات برای همه ما پیش آمده که برای آینده کسب و کار خود نگران شده ایم. حتی ناراحت و ناامید شده و فکر می کنیم برای گذران امور زندگی باید چه کار کنیم. در اینگونه مواقع اول از همه باید بر ترس و استرس خود غلبه کنیم. چون این استرس و اضطراب جلوی درست فکر کردن و درست کار کردن ما را هم می گیرد. چند راهکارها خوبی که برای این موضوع وجود دارد و به شما برای مقابله با نا امیدی کمک می کند را در ادامه بیان می کنیم؛

  1. شما باید همیشه سعی کنید جملات امیدبخش را با خودتان تکرار کنید. این را بدانید که تمامی شرکت های بزرگ یا کارخانه های معروف، فراز و نشیب های بسیاری تا رسیدن به موفقیت هایی که شما الان می بینید ، داشته اند. مثلا همین شرکت گوگل یا اپل و یا خیلی از شرکت های داخلی که مجال نام بردنشان شاید نباشد، فراز و نشیب های زیادی را طی کرده اند. همیشه توکل به خدا داشته باشید و با خود بگویید ؛ انشاءالله که کار و تلاش و حرکت شما بی نتیجه نمی ماند و خدا برکت را به کار شما می دهد. انسان امیدوار کوه ها را جابجا می کند و انسان نا امید حتی قدم از قدم بر نمی دارد.
  2. وقت هایی که مشتری ندارید یا مشتری های کمی دارید، زمان با ارزش را بیهوده تلف نکنید. خودتان باید دست به کار شده، و راه های جدید بازاریابی را پیدا کنید و به دنبال مشتری های جدید بگردید. می توانید ابتدا از اقوام و دوستان شروع کنید. بعد به دنبال مشتری های قبلی و قدیمی تان بروید. سعی کنید ترس و خجالت را کنار بگذارید و هر وقت که توانستید بازاریابی کنید. حتی سعی کنید دلیل عدم خرید مجدد مشتریان سابق را به دقت پیدا کنید.
  3. اگر این کارها را هم نخواستید انجام دهید ، تا می توانید سعی کنید تنها نمانید. اگر فعلا مشتری ندارید و مغازه شما خلوت است. به مغازه های کناری و همسایه سر بزنید و کمی با هم صحبت کنید. شاید راهنمایی های آنها گره کار شما را باز کند و یا فکر جدید به ذهن شما برساند. حتی اگر می توانید با جستجوهای اینترنتی و آموزش های آنلاین و دوره های آموزشی مورد نیاز کارتان ، خود را بروز کنید. تا اینگونه از این مقطع هم گذر کنید. چون هیچ وضعیتی ثابت نیست.

اگر شما هم مغازه دار هستید و یا قصد مغازه زدن دارید، اگر شما هم می خواهید کسب و کار خود را به بهترین وجهی راه اندازی کنید، اگر دوست دارید درآمدتان را بیشتر کنید، اگر می خواهید از رقیبان خود جلوتر باشید، فرصت را از دست ندهید و حتما ویدئوی آموزشی دوره جامع فروش و مغازه داری را مشاهده نموده و نکات گفته شده در آن را بکار بندید. در این ویدئوی آموزشی اصول مهم و کاربردی برای افزایش فروش مغازه و پیشی گرفتن از رقبا برای علاقمندان به کسب درآمد بیشتر بیان شده است. شما می توانید با یک هزینه کم جلوی ضررهای سنگین را بگیرید.

چطور مشتری بیشتری جذب کنیم؟

وقتی اوضاع و احوال بازار خوب نیست و مشتری خیلی کم است. در بازار کساد این سؤال برای مغازه داران پیش می آید که چطوری مشتری بیشتر جذب کنیم؟ عموما کسادی بازار می تواند دو دلیل داشته باشد: یا جنس ها خیلی گران شده و یا مشتری ها پول ندارند که خرید کنند. حتی تغییرات زیاد در جامعه و احساس نا امنی هم می تواند دلیل این مطلب باشد.

جذب مشتری در رکود بازارنکته اصلی در این بحث اینجاست که در این اوضاع و احوال چه کار باید انجام دهیم تا بتوانیم مشتریان را جذب کنیم و آنها را تشویق به خرید نماییم؟ با توجه به صحبتهایی که داشتیم و گفتیم که شاید جنس ها خیلی گران شده. بنابراین بهتر است برای قیمت های بالای کالاها چاره ای بیاندیشیم. باید از روش هایی استفاده کنیم که مشتری احساس کند که کالاها و اجناس ارزان شده است یا توان مالی او به خرید آنها می رسد. اینجا چند روش را که بیشترین استفاده را دارد بیان می کنیم.

  1. فروش اقساطی : وقتی که مردم قدرت خرید کافی ندارند و اجناس گران است، بعضی از مغازه ها و فروشگاه ها کالاهای خود را قسطی به فروش می رسانند. این روشی است که از گذشته هم وجود داشته است. این امر می تواند سبب بالا رفتن فروش شود ولی مشکلات خاص خودش را دارد. مانند پاس نشدن چک ها و کنترل تضامین خریداران. فروش اقساطی باید خوب مدیریت شود. در غیر این صورت خودش معضل کسب و کار می شود.
  2. کالاهای ارزانتر مشابه : زمانی که قدرت خرید مردم پایین است، قیمت اجناس خیلی برایشان مهم می شود. بنابراین سعی کنید روی اجناس ارزان تر کار کنید و حتما محصولات با قیمت پایین در مغازه تان داشته باشید. مخصوصا بعضی از مغازه داران، کالاها را با حذف زرق و برق بسته بندی و یا حذف بعضی امکانات غیر ضروری برای مشتریان، قیمتهای خود را در این شرایط کاهش می دهند.
  3. کالاهای دست دوم (استوک) : کالاهای دست دوم چون نسبت به نو قیمت کمتری دارند، در زمان رکود بازار بهتر فروش می روند. منظور از اصطلاح استوک هم تجهیزاتی است که کار کرده ، ولی دوباره سرویس و تمیز شده و مانند تجهیزات نو آماده کار است و حتی گارانتی هم می شود. مانند دستگاه های فتوکپی و چاپ که به صورت استوک فروخته می شود.
  4. تخفیف دادن و کالای رایگان: تخفیف بیشتر دادن می تواند سبب جذب مشتری شود. البته این کار باعث از دست رفتن بخشی از سود شما می شود. باید برای این کار درست حساب و کتاب کنید تا در دوران رکود دچار ورشکستگی نشوید. هرچند فراموش نکنید که رضایت مشتریان برای شما مشتریان بیشتر می آورد. ضمنا طبق صحبتهایی که قبلا داشتیم دادن کالای رایگان به عنوان هدیه به خریداران و مشتریان بهتر از تخفیف دادن روی کالای خریداری شده است.

تا اینجا در مورد کارهایی صحبت کردیم که نشان دهد اجناس ارزان است و در توان مشتری هست که بخرد. اکنون در این مرحله لازم است که این موضوع ارزانی اجناس به اطلاع مشتری رسانده شود. اگر مشتری متوجه نشود که کالاها و محصولات شما ارزان تر ارائه می شود که برای خرید نمی آید. پس حالا باید به روشهایی که می توانید ارزانی کالاها و اجناس خود را به اطلاع مشتری برسانید هم توجه کنید. و این کارها را انجام دهید.

تبلیغات داخل و اطراف مغازه : این روش بسیار موثر برای مشتریان محلی و در عین حال ارزان ترین و راحت ترین روش است. اما متاسفانه بسیاری از اوقات نادیده گرفته می شود. این روش تبلیغ شامل: تبلیغات روی شیشه مغازه، تبلیغات روی دیوارهای مغازه، تبلیغات سر در مغازه، تبلیغات روی اجناس و تبلیغات کف خیابان می شود. تبلیغات روی شیشه مغازه به این صورت است که هر گونه تخفیفی که دارید یا اگر جنس یا محصول جدیدی آورده اید که می خواهید مشتری متوجه شود. آن را نوشته و روی شیشه مغازه می چسبانید. ممکن است فکر کنید اثری ندارد. ولی باید حتما امتحان کنید و تاثیر آن را ببینید. چون هزینه و دردسر خیلی کمی دارد و تاثیر آن را هم خیلی زود در مشتریانی که به شما مراجعه می کنند، می توانید ببینید. تبلیغات روی دیوارهای مغازه هم به این صورت است که شما روی یک قسمت از دیوار مغازه تان، جایی را به تبلیغات اختصاص دهید. همچنین می توانید تبلیغات کسب و کارهایی که با آنها همکار هستید و یا تبادل تبلیغاتی دارید هم آنجا نصب کنید.

اما برای تبلیغات سر در مغازه که شما می توانید تخفیفات یا هر گونه مطلبی که می خواهید مشتریان از آن باخبر شوند، را روی یک پارچه یا بنر نوشته و در سر در مغازه نصب کنید تا مردم از آن مطلع شوند. البته این کار از دو کار قبل هزینه بالاتری دارد. مخصوصا اگر بخواهید برای شبها نور پردازی هم انجام دهید. برای تبلیغات کف خیابان هم می توانید، در پیاده رو و خیابان نزدیک مغازه خود تبلیغاتی که کف خیابان می چسبد را برای چاپ سفارش دهید و با فلش مشتری را به سمت مغازه خود راهنمایی کنید. در این روش معمولا باید کلمه تخفیف یا تخفیف ویژه را بزرگ و خوانا روی تبلیغ نوشت.

تبلیغات با تراکت: این نوع تبلیغات برای مغازه هایی که بخواهند تبلیغات را در سطح وسیع تر و خارج از محدوده مغازه و فروشگاه خود انجام دهند، مناسب است. تبلیغات تراکتی علاوه بر چاپ باید توزیع و پخش شود. بهتر است افراد مناسبی را برای رساندن آن به دست مشتریان پیدا کنید. سعی کنید در تراکت مواردی را ذکر کنید که برای مشتری ارزش داشته باشد و باعث شود تراکت را بخواند و برای خرید بیاید. می توانید تراکت را داخل پاکت گذاشته و بسیار محترمانه به افراد بدهید. همچنین می توانید داخل پاکت، هدیه کوچکی مثل شکلات قرار دهید تا مردم از باز کردن پاکت خوشحال شوند و این کار تاثیر تبلیغ شما را افزایش دهد.

تبلیغات خلاقانه: منظور تبلیغات در مکان های جدید و با شکل متفاوت است. امروزه دیگر اینترنت و شبکه های اجتماعی در دسترس همه مردم هست و این فضاها می تواند بستر بسیار مناسبی برای تبلیغات باشد. تبلیغات در سایت ها و وبلاگ ها، تبلیغات ایمیلی، تبلیغ در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و واتساپ و اینستاگرام نمونه هایی از تبلیغات جدید هستند. و قطعا می توانند تاثیر بسیار زیادی داشته باشند. البته برگزاری یک مسابقه در جلوی مغازه یا فضای مجازی نمونه این نوع تبلیغات است.

تبلیغات با پیامک: ممکن است فکر کنید که تبلیغات پیامکی دیگر فایده ای ندارد. اما شما می توانید این تبلیغات را فقط برای مشتریانی که شما را می شناسند، بفرستید. چون پیامک باید کوتاه باشد. باید سعی کنید با چند کلمه، پیامکی را بفرستید که بسیار جذاب باشد. مثلا یک پیشنهاد تخفیف خوب یا یک هدیه به ازای خرید را به آنها پیشنهاد دهید. البته همیشه بهتر است که تبلیغات دقیقا به دست افرادی برسد که به آن موضوع احتیاج دارند.افزایش فروش در رکود بازار

تبلیغات در اگهی روزنامه و بنر تبلیغی سایت ها: در این نوع تبلیغات به شکل آگهی در روزنامه یا بنر وب سایت، باید چند نکته را مد نظر قرار دهید: کدام صفحه روزنامه یا وب سایت بیشترین بازدید را دارد؟ چه روزهایی روزنامه فروش بیشتری دارد یا وب سایت بازدید بیشتری دارد؟ مخاطبان این روزنامه یا وب سایت چه تیپ آدم هایی هستند؟ حتما به روزی که می خواهید تبلیغتان چاپ شود، توجه کنید. نباید بعد از آن روز تعطیلی یا ایام های خاص ولادت و شهادت باشد چون بازدید تبلیغ شما و اثرگذاری آن کاهش می یابد. بهتر است در قسمتی که تبلیغات می کنید، از بقیه تبلیغات متفاوت باشد. تا آگهی شما بهتر و بیشتر دیده شوید. برای مثال از نظر بزرگی و کوچکی نوشته نسبت به بقیه مطالب، بیشتر جلب توجه کند.

تبلیغات دهان به دهان: برای این روش شما باید هم به دوستان و آشنایان بسپارید که به بقیه اطلاع رسانی کنند که مغازه شما تخفیف دارد. هم اینکه به مشتریان انگیزه لازم برای این اطلاع رسانی را بدهید. در این روش افراد هر کسی را که می بینند. دو مطلب را انتقال می دهند. اول اینکه آیا مغازه شما را می شناسند و می دانند کجا واقع شده است؟ دوم اینکه فروشگاه شما مثلا ۵۰ درصد تخفیف دارد. در این صورت مردم محله تقریبا با مغازه شما و آدرس مغازه و همچنین تخفیف داشتن اجناس مغازه شما آشنا می شوند. درست است که این روش هم قدیمی است و هم به وقت و زمان گذاشتن و یک تعدادی از افراد که این کار را انجام دهند، احتیاج دارد. ولی می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.

همکاری در تبلیغ: البته راه هایی که می توانید ارزانی کالاها و اجناس را به اطلاع مشتریان برسانید شاید زیاد باشد. یک راه دیگر برای فروش در بازار راکد را به شما معرفی کنیم. این راه همکاری در تبلیغ است. شما می توانید با چند تا از مغازه هایی که در صنف شما هستند و یا به صنف شما نزدیک هستند، همکاری در تبلیغات یکدیگر داشته باشید. در این صورت اگر مشتری به مغازه شما آمد و جنس مورد نظرش را نداشتید. می توانید او را به مغازه دوستان و همکاران خودتان بفرستید. بسیاری از مشتری ها دوست دارند که شما راهنمایی شان کنید. که کالای مورد نیازشان را می توانند از کجا تهیه کنند. به این صورت مشتری هایتان را برای همدیگر می فرستید. همچنین می توانید تبلیغ همدیگر را مثلا روی دیوار مغازه تان هم انجام دهید. امیدواریم که این مطالب به حل شدن مشکلات کسب و کار شما کمک کند و فروشنده موفقی باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن