راه اندازی کسب و کار

مهمترین نکته ها برای شروع کسب و کار موفق

نکات راه انداختن مغازه پر سود چیست؟

مهمترین نکات هنگام شروع کسب و کار

شاید شما زیاد از وضعیت کسب و کار خودتان راضی نباشید. و همیشه به این موضوع فکر کنید که چگونه می شود، به کسب و کار خود رونق بدهید و یک درآمد عالی با سود مطلوب از آن بدست آورید. شاید هم شما تازه کسب و کار خودتان را شروع کرده اید و یا اینکه بیکار هستید و به دنبال کار و فن و حرفه شغلی مناسب برای کسب درآمد و ساختن زندگی خود هستید. برای شروع این کار لازم است که خیلی واضح و شفاف به چند سئوال پاسخ دهید ؛

اولین سؤالی که شما باید از خودتان بپرسید؛ راجع به سرمایه کار است؛ شما باید از خود سئوال کنید که به چه مقدار سرمایه اولیه نیاز دارید؟ در طول زمان راه اندازی کسب و کار به چه ترتیب این سرمایه باید هزینه شود؟ آیا شما سرمایه کافی برای شروع و پیاده سازی این کار را دارید؟ و یا سرمایه شما کم است؟

پس حدودا مشخص کنید که به چه میزان پول نقد و سرمایه های غیر نقدی و در چه دوره های زمانی آنها را برای کارتان نیاز دارید. اگر سرمایه به اندازه کافی ندارید و یا کمتر از مقدار محاسبه شده دارید؛ حتما سعی کنید، به خوبی یاد بگیرید که چطور آن را از افرادی که آن سرمایه ها را دارند، درخواست نمایید.

همیشه سعی کنید از افراد دیگر کمک و یا مشارکت بگیرید، تا بتوانید فرصت راه اندازی کسب و کار را ایجاد کنید. اصلا هم زود نا امید نشوید. به عنوان مثال اگر سرمایه لازم برای خرید یا اجاره یک مغازه یا فروشگاه سر نبش را ندارید ، در صورت امکان محصولات خود را ، در کنار یک سوپرمارکت و یا در کنار یک میوه فروشی با هماهنگی صاحب آن، به فروش برسانید. حتی اگر برای کسب و کار جدید خود نیاز به یک دفتر کار دارید و می دانید آشنایان، اقوام یا دوستان می توانند به شما کمک کنند. مثلا یک اتاق و فضایی دارند که می توانند در اختیار شما قرار دهند، با هماهنگی آنان، کسب و کار خود را از آنجا شروع کنید. البته امروزه حتی شما می توانید با یک خط تلفن و یک شبکه اجتماعی، کارتان را آغاز نمایید. به اصطلاح با یک دفتر کار مجازی ایده کاری خود را برای کسب درآمد امتحان کنید. چون حتی اگر شما سرمایه زیادی هم در اول کار داشته باشید، فکر درستی نیست که با یک ایده اولیه و ساده خیلی زیاد هزینه کنید و سرمایه ای برای فرصتهای بعدی یا اصلاحات احتمالی در کار باقی نگذارید.

دومین سؤالی که شما باید از خودتان بپرسید؛ این است که دنبال کدام بازار برای محصولات خود هستید؟ بازار هدف شما چه اندازه و چه مشخصاتی دارد؟ یعنی باید خیلی خوب بازار کسب و کار خودتان را بشناسید. شما باید بدانید که با چه نوع تبلیغاتی ، می توانید بیشترین فروش را داشته باشید؟ چه زمان هایی بازار کار شما راکد می شود؟ چه راهکاری برای افزایش فروش یا حداقل جلوگیری از ضرر باید داشته باشید؟ باید یاد بگیرید که مشتریان بازار شما در چه فصل ها یا ماه های سال، بیشترین خرید و یا کمترین خرید را دارند؟

دلیل این سئوالات هم این است که شما باید برنامه ریزی کارها را طوری انجام دهیدکه در زمان های مراجعه مشتریان ، بهترین شرایط برای فروش به آنها فراهم باشد و کارهای توسعه ای و تغییرات فروشگاه برای ایام خلوت سال باشد. حتی مرخصی کارگران و کارکنان و یا مسافرت خود شما هم بهتر است به آن ایام سال منتقل شود. البته می توانید برای راکد بودن بعضی از فصول سال هم تدبیری بیندیشید تا در آن ایام هم فروش خود را افزایش دهید. این مطلب بستگی به میزان درآمد مورد نظرتان و ظرفیت کاری شما دارد. برای مثال می توانید حداقل در کنار محصولات فعلی خود ، محصولاتی که در سایر فصول فروش خوبی دارند هم بیاورید. و یا در کنار کسب و کار فعلی خود ، یک کار دیگر هم انجام بدهید و از تهدید و خواب سرمایه ، یک فرصت جدید بسازید.

سومین سؤالی که شما باید از خودتان بپرسید؛ این است چه کارهای ضروری برای راه انداختن کسب و کار خود باید انجام دهید؟ همیشه به یاد داشته باشید که فقط پول و سرمایه برای یک کسب و کار موفق کافی نیست. مسائل مهمتری هم وجود دارد. که اگر به آنها دقت کنید ، حتی بدون سرمایه هم امکان موفقیت وجود دارد. خیلی از میلیاردر های خودساخته پول نداشتند. برای مثال در اینجا می شود از آقای عظیم زاده نام برد که صاحب مجموعه فرش عظیم زاده است. ایشان شروع کارش را از بردن پشتی و قالی‌های کوچک از روستاهای اسفنجان یا اسکو به شهرهای اطراف و فروش آنها آغاز کرد. ولی به مرور موفق شد خود را به صادر کننده فرش تبدیل کند. به طور کلی منظور این است که به جای راحت طلبی و دنبال نتیجه گیری سریع، باید کار را شروع کرد و با فکر و پشتکار وارد عمل شد.

آیا از نحوه تصمیم گیری رقبا در زمینه کسب و کار خودتان خبر دارید؟ چه طرح و ایده ای برای بهتر کردن کار خود دارید؟

اگر بخواهیم یک مثال برای واضح تر شدن صحبت هایمان بزنیم، می توان گفت: حتما افرادی که در کار گل و گیاه و باغچه آرایی هستند را دیده اید. اکثر آنها از اینکه در فصل سرد سال کار زیادی برای انجام ندارند، بسیار ناراحت هستند. حالا در بین آنها افرادی هستند که با کمک شبکه های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام و یا ایتا ، نمونه گلدانهای آپارتمانی پرورش داده را ، با طراحی خلاقانه به خوبی در فصول سرد سال بازاریابی می کنند و به فروش می رسانند. در واقع در وقتهایی که با رکود مواجه هستند؛ با ترکیب هنر و باغبانی و همچنین کمی فن بازاریابی که شامل جمع کردن ممبر یا فالوور برای کانال اطلاع رسانی خودشان است. درآمدهای بسیار خوبی هم کسب می کنند. پس می بینید که کار برای انجام دادن زیاد است، فقط نیاز به فکر و پشتکار دارد.

به این نکته باید توجه کنید که پاسخ مناسب به این سئوالات کمک می کند تا بتوانید کسب و کارتان را عالی شروع کنید و همچنین آن را حداقل ظرف مدت چند ماه ، به درآمد بیشتر برسانید. پس باید به دقت به سئوالات بیان شده، پاسخ دهید. این چند سوال و پاسخ به آن ها برای شروع هر کسب و کاری لازم است.

دقت کنید که این چند سئوال خیلی مهم و تاثیرگذار است که باید جواب های صحیح به آنها بدهید. سعی کنید برای هر سئوال وقت گذاشته و به خصوص ، جوابها را کامل یادداشت کنید. راهکارهایی که برای هر سوال به فکرتان می رسد را بنویسید. کارهایی را که فکر می کنید لازم هستند را اولویت بندی کرده و گام به گام به آن ها عمل نمایید.

نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن