مهارت فروشندگی

راه های افزایش فروش

چگونه به روش های خیلی ساده فروش خود را افزایش دهیم؟

راه های افزایش فروش ساده

در این زمینه مطالب زیادی را می توان بیان کرد. شاید خود شما هم مثال هایی را دیده و یا شنیده باشید. ما هم چند مورد که بسیار ساده و موثر هستند، را در ادامه برای شما عزیزان بیان می کنیم. البته باید توجه کرد شاید این کارها به نظر ساده باشند. ولی برای عادت کردن به آنها و انجام صحیح در برابر مشتری ، باید کمی تمرین هم داشته باشیم.

تبسم ساده یا لبخند صمیمانه داشته باشید

حتما برای شما هم جالب است که بدانید، یک تبسم ساده یا لبخند زدن صمیمانه ، می تواند سبب افزایش فروش و جذب مشتری بیشتر برای شما شود. شاید باور این مطلب برایتان سخت باشد ولی لبخند زدن و خوش اخلاقی با مشتری ، می تواند در افزایش فروش بسیار موثر باشد. چند سال پیش ، در یک بررسی و مطالعه ای که در کشور ژاپن انجام گرفت، مشاهده شد که میزان فروش فروشنده های آمریکایی، خیلی بیشتر از فروش ژاپنی ها است. وقتی دلیل آن بررسی شد ، مشخص گردید که آمریکایی ها موقع فروش لبخند می زنند ولی ژاپنی ها خیلی خشک و جدی با مشتریان روبرو می شوند و اصلا نمی خندند. نتیجه همین پژوهش هم باعث شد برای فروشنده های ژاپنی کلاس هایی برای چگونگی برخورد با مشتری گذاشته شود و به آن ها یاد دهند که به مشتریان لبخند بزنند.


اگر شما هم مغازه دار هستید و دوست دارید درآمدتان را بیشتر کنید. فرصت را از دست ندهید. شما می توانید با یک هزینه کم جلوی ضررهای آینده را بگیرید. برای مشاهده ویدئوی آموزشی کلیک کنید.

روشهای افزایش فروش

هوای مشتریان بچه دار را داشته باشید

احتمالا بسیاری از فروشنده ها و مغازه‌داران از اینکه مشتری، بچه خردسال یا کنجکاو داشته باشد، نگران می شوند. چون بچه ها به قسمت های مختلف مغازه مخصوصا ویترین های پر زرق و برق مغازه دست می زنند. ممکن است نوشیدنی یا خوراکی دستشان باشد و مغازه را کثیف کنند. یا شاید حوصله شان سر برود و سر و صدا به راه بیندازند یا گریه کنند و مواردی از این دست.

همه این موارد می تواند بر روی خرید پدر و مادر ها تاثیر زیادی بگذارد. در چنین مواقعی اگر پدر و مادر خجالتی باشند، ممکن است با خرابکاری و یا بی تابی کردن بچه، از مغازه خیلی زود خارج شوند. تا مزاحمتی برای مغازه دار ایجاد نکنند. امکان هم دارد که پدر و مادر چیزی به بچه نگویند و بچه هم مغازه را به هم بریزد. مهم است که بدانید یکی از رازهای موفقیت فروشندگان بزرگ این است که سعی می کنند هر آدمی را به مشتری و هر مشتری را به خریدار تبدیل کنند. در اینجا یک سری راهکار ساده برای رفتار با مشتریانی که بچه دارند، خدمت شما برای رسیدن به موفقیت فروشندگان بزرگ عرض می کنیم:

  1. یکی از راهکارها این است که همیشه سعی کنید داخل کشوی میزتان خوراکی های خوشمزه ای مثل شکلات یا لواشک با بسته بندی جذاب که خطر کثیفی کمتری برای محل فروشگاه دارد را داشته باشید. البته یک اسباب بازی یا وسیله سرگرمی هم می تواند مفید واقع شود. با این کار هم بچه ها را سرگرم می کنید و هم والدین راحت تر می توانند به خرید خود بپردازند. همینکه می توانید یک خاطره خوب در ذهن والدین ایجاد کنید تا برای خرید بعدی از فروشگاه یا مغازه شما انگیزه لازم را داشته باشند. حتی با تعریف این حرکت شما ، کار تبلیغ دهان به دهان را انجام دهند.
  2. حتما دیده اید که در فروشگاه های بزرگ معمولا قسمتی یا مکانی را برای بازی بچه ها در نظر می گیرند که پدر و مادر راحت تر بتوانند به خرید خود بپردازند. پس شما می توانید اگر فضای اضافه در فروشگاه یا مغازه خود دارید، به این امر اختصاص دهید. البته بهتر است محل بازی جلوی چشم والدین بچه باشد. تا از استرس آنها در هنگام انتخاب و خرید جلوگیری کنید.
  3. راهکار دیگر این است که با بچه ها ارتباط صمیمی برقرار کرده و از بچه ها بسته به سنشان سؤال بپرسید و یا برایشان قصه تعریف کنید. بدین ترتیب بچه سرگرم شده و والدین با آرامش می توانند به خرید بپردازند. البته این کار نیاز دارد که شما هم ذهن آماده ای داشته باشید و هم چند داستان و یا لطیفه حفظ باشید.
  4. راه حل دیگر این است که در مغازه یا فروشگاه یک تلویزیون و دستگاه پخش DVD داشته باشید. بسته به سن و سلیقه کودک و والدینش، می توانید کارتون پخش نمایید. چون بچه ها معمولا عاشق کارتون هستند و اینطوری سرگرم شده و دیگر اذیت نمی کنند.

اگر شما هم مغازه دار هستید و دوست دارید درآمدتان را بیشتر کنید. فرصت را از دست ندهید. شما می توانید با یک هزینه کم جلوی ضررهای آینده را بگیرید. برای مشاهده ویدئوی آموزشی کلیک کنید.

فراموش نکنید که شما به طور کلی نباید زیاد نسبت به مشتری های بچه دار حساسیت نشان بدهید. اگر بچه جایی را هم کثیف کرد، خودتان را نگران نکنید. بعدا می توانید آن را تمیز کنید. ولی نکته مهم برخورد خوب شما با مشتری به خصوص مشتری بچه دار است. چون این مشتری احتمالا باز برای خرید به سراغ شما می آید. حتی امکان دارد دوستان و آشنایان خود را به خرید از شما ترغیب کند و این، خود بهترین روش تبلیغ برای شما می تواند باشد. خوب است بدانید یکی از مسائلی که مشتری ها هیچ گاه فراموش نمی کنند، اخلاق و رفتار انسانی فروشنده است که حتی ممکن است بیش از قیمت و کیفیت کالا نیز در خاطر مشتری ماندگار شود. همیشه به این موضوع فکر کنید که تمام تلاش خود را برای تبدیل کردن مشتری به خریدار انجام دهید. به شما پیشنهاد می کنیم اگر می خواهید با اخلاق در کسب و کار و کسب و کار اسلامی نیز آشنا شوید، به وبسایت نوراندیش مراجعه نمایید و از نکات اخلاقی ناب آن بهره مند گردید.

با فروشنده ها چطور رفتار کنیم تا فروش افزایش یابد

اکثر فروشگاه های بزرگ ، روش های مخصوص خودشان برای تشویق فروشنده ها به فروش بیشتر را دارند. صد البته فروش بیشتر با فروشنده کمتر خیلی بهتر از تعداد فروشنده بیشتر است. چون هر فروشنده جدید فضا و امکانات خود را می خواهد و حتی شرایط خاص خودش را دارد. علاوه بر اینکه دستمزد هم باید داد. حالا چند مورد از روش ها که برای افزایش فروش فروشنده ها اثر بخش است را با هم مرور می کنیم. شما هم اگر ایده بهتری دارید حتما در قسمت نظرات همین مقاله با ما و سایر دوستان در میان بگذارید.

رفتار با فروشنده تا فروش افزایش یابد

زمان رفت و آمد و حضور فروشنده در مغازه

خیلی ها روی این مسئله حساس هستند و مانده اند چه کار کنند که فروشنده آنها سر ساعت بیاید و سر ساعت برود. یکی از مغازه دارها به من گفت فروشنده هم همیشه ده دقیقه زودتر می رود. این موضوع من را خیلی عصبانی می کند. می گفت که به فروشنده اش می گوید، تو از صبح ایستادی، حالا ده دقیقه دیگه هم صبر کن. مگر چه می‌شود؟ ولی گوشش، یکی در است و یکی دروازه. باز هم فردا به بهانه ای ، می خواهد ۱۰ دقیقه زودتر مغازه را ترک کند. حالا راه حل چیه؟

من هم به او گفتم، دوست عزیز اگر میخواهی این موضوع برات حل شود. باید موضوع را از دید فروشنده ها نگاه کنی، نه از دید خودت. باید بدانید که فروشنده ها ممکن است دیر و زود بیایند و کم کاری کنند. پس نباید با هر مسئله کوچکی اعصاب خود را خراب کنید. فروشنده ها و اکثر مردم از کارهایی که انجام می دهند، بیزار هستند. آنها همیشه به ساعت نگاه می کنند، تا بدانند چه زمانی وقت رفتن به خانه فرا میرسد. واقعیت این است که اکثر آدمها فقط چون مجبورند کار می‌کنند و کارشان را دوست ندارد. مخصوصاً ۱۰ دقیقه آخر، چون همیشه به ساعت نگاه می‌کنند. زمان برای آنها دیر می گذرد. برای همین ترجیح می‌دهند آن ده دقیقه آخر را منتظر نمانند و فرار کنند. راه حل این مسئله این است که اگر شما فروشنده را می خواهید تا ساعت ۹ نگهدارید. باید به او بگویید که ساعت کاری ما ۹:۱۰ دقیقه است و با او شرایط ۱۰ دقیقه بیشتر را توافق کنید. اینطوری اگر فروشنده ها حتی ۱۰ دقیقه زودتر محل کار را ترک کنند، باز شما موفق شده اید و نتیجه ای که می خواستید را گرفته اید.

بهتر است همیشه به جای جر و بحث و جدال، خوب به مسئله و مشکل خود فکر کنید و سعی در حل ریشه ای آن کنید.یک نکته هم در اینجا هست که بعضی ها ساعت مغازه را دستکاری می کند. مثلا ۱۰ دقیق ساعت را عقب می کشند که فروشنده شان که مثلاً ساعت ۸ و ۵۰ دقیقه به خانه می رود. تا ساعت ۹ فروشنده را نگه دارند. باید به این نکته توجه داشت که وقتی فروشنده بفهمد این کار انجام شده امکان دارد بیشتر عصبانی شود و به جای ده دقیقه زودتر ، نیم ساعت زودتر مغازه را ترک کند. همیشه بهتر است مسائل و مشکلات را صادقانه و ریشه ای حل کنید و نه مقطعی و سطحی که باعث پیش آمدن مشکلات دیگری هم بشود.

چقدر حقوق به فروشنده های فروشگاه بپردازیم؟

 در بازار یک عده عقیده دارند حقوق فروشنده را نباید یکجا و سر ماه پرداخت کرد. علت این امر هم این است که امکان دارد فروشنده به محض اینکه پول را بگیرد، دیگر سرکار نیاید. پس باید کمی از حقوقش را ندهید و بگویید، ماه دیگر با او تسویه حساب می کنید. خلاصه عقیده دارند که همیشه باید یک مقدار از پول فروشنده دست صاحب مغازه بماند.

اما یک عده دیگر عقیده دارند که باید حقوق فروشنده را سر ماه تمام و کمال پرداخت کرد. چون این طوری فروشنده خوشحال می شود که بعد از یک ماه کار کردن حالا دارد، نتیجه اش را میبیند. البته با یک عده ای هم که پول فروشنده هاشون رو سه ماه یا شش ماه هم نمی دهند ، کاری نداریم.

 اما راه بهتر چیست؟ بهترین راه حقوق دادن این است که آخر هر ماه در پایان وقت که فروشنده میخواهد به خانه اش برود ، صدایش میزنید و در صورتی که کارش را خوب انجام داده بود. به او می گویید: خانم یا آقای محترم، این ماه شما خیلی خوب وظیفه هایتان را انجام داده اید. من واقعا از شما متشکرم. در پایان هم حقوقش را دو دستی به او می دهید و به او می گویید: حقوقتان را بشمارید که کم نباشد. وقتی حقوقش شمرد و تشکر کرد. آن وقت شما طبق توان مالی که دارید، ۵۰ هزار تومان یا ۱۰۰ هزار تومان یا هر چقدر فکر کنید توان دارید به او اضافه می دهید و به او می گویید: این پول خیلی ناقابل است. فقط برای اینکه من یه تشکری کرده باشم از تلاش ها و زحمت های شما در کار تقدیمتون کردم.

اما اگر فروشنده شما خوب کارش را انجام نمی دهد، به او می گویید: آقا یا خانم محترم، شما آدم بسیار خوبی هستید. البته که این ماه بعضی وقت ها نتوانستید آن طور که دوست داشتید و می خواستید، به خوبی در کارتان ایفاء نقش کنید. اما مطمئن هستم که شما مشکلی داشتید و امکانش برای شما وجود نداشت. اطمینان دارم که می خواهید ماه دیگر، وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام بدهید تا این ماه را جبران کنید.


اگر شما هم مغازه دار هستید و دوست دارید درآمدتان را بیشتر کنید. فرصت را از دست ندهید. شما می توانید با یک هزینه کم جلوی ضررهای آینده را بگیرید. برای مشاهده ویدئوی آموزشی کلیک کنید.

البته اگر فروشنده یا شاگرد شما خیلی بازیگوش هست، بعضی وقت ها به شکل دیگری هم می شود این حرف را بزنید. برای مثال به او بگویید:می خواستم که این ماه از حقوقت کم کنم. اما چون من می دانم انسان شریفی هستی و قصد جبران داری، این ماه جریمه ات نمی کنم و بعد از این حرف‌ها حقوقش را تمام و کامل به او پرداخت کنید.شاید گفتن یک نکته در اینجا لازم باشد. همیشه سعی کنید در اول ماه پول های نو یا تمیزتر را جمع کنید و حقوق فروشنده خود را از این پول های نو و تمیز بدهید. مطمئن باشید این طوری در روحیه اش تاثیر خیلی خوبی دارد. حتما خوب به این مسئله واقف هستید که فروشنده یا کارگر یا شاگرد شما هر چقدر روحیه عالی تر در کار داشته باشد، رونق کسب و کار شما هم بهتر می شود.

حقوق فروشنده ها و افزایش فروش

چه امکانات رفاهی برای فروشنده ها نیاز است؟

در حد توان برای فروشنده امکانات رفاهی بگذارید. هر چقدر فروشنده شما کمتر خسته شود، بهتر هم می‌فروشد و هم بیشتر پیش شما کار می کند. همیشه بهتر است جاهایی را مشخص کنید که فروشنده شما بتواند هر ساعت چند دقیقه بنشیند تا از سرپا ایستادن خسته نشود. بعضی از فروشنده هایی که با آنها صحبت می کردم، می‌گفتند که صاحب مغازه به ما می‌گوید؛ حق نشستن نداریم ولی واقعاً از سرپا ایستادن خسته می شویم و خیلی وقت‌ها با خستگی و بی حالی به مشتری جواب می دهیم. ضمنا تا می توانید برای فروشندگان دستشویی و روشویی فراهم کنید. مخصوصا خانم‌ها اگه بخواهند برای دستشویی در داخل مغازه همکاران شما بروند، ترجیح می‌دهند که دستشویی را نگهدارند. شما خوب می دانید وقتی که فروشندگان دستشویی خود را نگه دارند، قطعا نمی توانند جواب مشتری را خوب بدهند و نتیجتا نمیتوانند خوب بفروشند. شوخی نمیکنم بروید و این تجربیات را از همکاران مغازه دار خود سئوال کنید.

تغذیه فروشنده ها

عموما فروشنده‌ها ساعت ۱۱ تا ۱۲ صبح و مخصوصاً ساعت ۵ تا ۷ بعد از ظهر  گرسنه  می‌شوند. مغازه دارها هم با آبمیوه و کیک سعی می کنند این مشکل حل کنند. البته بهتر است قبل از تهیه هر چیز خوراکی از فروشنده ها سئوال کنید که چه چیزهایی دوست دارند و چه چیزهایی دوست ندارند. مثلا امکان دارد صبح ها شیر کاکائو با کیک دوست داشته باشند و بعد ظهر ها آب میوه با کیک. حتی بعضی ها چای و قهوه یا نسکافه داغ دوست دارند. اما بعضی شیر سرد با کلوچه فومن. بهتر است قبل از هر هزینه و خریدی اطلاعات خود را تکمیل کنید.

 نکته دیگر این است که اگر فروشنده شما ناهار یا شام با خود به مغازه برای خوردن می آورد. مغازه‌دار باید موقع غذا خوردن فروشنده خودش داخل مغازه باشد و به مشتری ها جواب بدهد و نگذار فروشنده از سر سفره برخیزد. اگر امکان این کار هم برای مغازه دار وجود ندارد. بهتر است که به فروشنده  بگوید موقع غذاخوردن در مغازه را ببندد  و با خیال راحت غذایش را بخورد. بیشتر مغازه دارها نگران این هستند که مبادا موقع غذا خوردن فروشند، مشتری بیاید و مغازه بسته باشد. انصافا شما یکی از دلایلی که پول در می آورید این است که با خیال آسوده چند لقمه غذا بخورد. پس بگذارید فروشنده های مغازه تان هم با خیال راحت غذا بخورند. اینطوری مطمئن باشید فروشتان بیشتر می شود. بیشتر مشتری ها وقتی ببینند شما دارید غذا می‌خورید، خرید نمی‌کند و یا حتی قدری تامل می کنند.

جایزه و هدیه برای فروشنده ها

آدم ها ذاتا عاشق جایزه و هدیه هستند. فروشنده و غیر فروشنده هم ندارد. در حد توان مالی مغازه خود گاهی هم یک هدیه و یا جایزه‌ای به فروشنده بدهید. البته هرچه این هدیه ها یا جایزه ها هدفمند تر باشد به رشد کسب و کار و رونق کار مغازه شما کمک خواهد کرد. پس هم سعی کنید این هدایا و جوایز مورد علاقه فروشندگان شما باشند. هم سعی کنید به موقع این کار را انجام دهید.

 آموزش فروشنده ها

حتماً می‌دانید آموزش اکثر مغازه دارها چطور است؟ آموزش در یک کلام خلاصه می شود. عموما می گویند؛ اینجا بایست و نگاه کن. خودت یاد میگیری که چطوری بفروشی. اما واقعیت این است که دوره عوض شده است. بازارها رقابتی شدند و روش های فروش دارد حرفه ای می شود. حتی بازارها در حال آنلاین شدن هستند و شما باید فروشنده هایی داشته باشید که با این بازارها هم آشنا باشند. شما باید همیشه مراقب فروشنده باشید و هر روز نکته ای درباره فروش به او یاد بدهید. اگر نمی توانید به او چیزی یاد بدهید یک کتاب درباره فروشندگی بخرید و به او بگویید، بخواند. او را تشویق کنید که اگر بتواند فروشندگی و نکته های بروز آن را یاد بگیرد، حقوقش را اضافه می کنید.

توسعه کسب و کار و راه اندازی مغازه های جدید

 بعضی از مغازه داران اوایل که مغازه زدنند، دو تا فروشنده داخل مغازه می گذارند.  بعد به مرور که کار مغازه جا می افتد و کسب و کارشان رونق مناسبی می گیرد. با خود فکر می کنند که حالا فروشنده‌ها می‌فروشند. ما باید فقط برویم خانه و استراحت کنیم. معمولا شب به شب به مغازه سر می زنند و این پول‌ها را جمع می کنند و اصطلاحا فقط حساب و کتاب مغازه را دارند. در حالیکه زمان رونق مغازه و جا افتادن فروشندگان ، فرصتی است تا شما به دنبال توسعه کسب و کار خود باشید. حداقل می توانید به راه اندازی یک مغازه دیگر کمک کنید و در آن مشارکت داشته باشید. یا روش های درآمدی جدید تر را در مغازه خود ایجاد کنید. بهتر است با مشتریان و همسایگان خود بصورت هوشمندانه و هدفمند گفتگو کنید و از آنها نظرات سازنده بخواهید و این ها را در دفترچه ای یادداشت کنید. شما با کمک این ایده ها و نظرات می توانید به نیازهای واقعی بازار پی ببرید و توسعه مغازه یا کسب و کار خود را بر آن اساس بگذارید.

برگرفته از کتاب های: مغازه داری حرفه ای، مدیریت بازاریابی، مدیریت استراتژیک ۳۶۰ درجه، نوآوری باز و مدیریت رفتار سازمانی


اگر شما هم مغازه دار هستید و دوست دارید درآمدتان را بیشتر کنید. فرصت را از دست ندهید. شما می توانید با یک هزینه کم جلوی ضررهای آینده را بگیرید. برای مشاهده ویدئوی آموزشی کلیک کنید.

مغازه داران عزیز برای کسب اطلاعات بیشتر مقالات زیر را مطالعه نمایید.

اصول اولیه مغازه داری

مشکلات مغازه داری

روش های افزایش فروش مغازه

فوت و فن مغازه داری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا