راه اندازی کسب و کار

چگونه بر رقبا در بازار پیروز شویم؟

چگونه بر رقبا در بازار پیروز شویم؟

نباید هیچ وقت فراموش کنید که در هر زمینه ای که شما تلاش کنید، رقیب هایی برای رقابت وجود دارند. حتی اگر یک موضوع کاملا جدید و بکر را برای موفقیت پیدا کنید. دیر یا زود سر و کله رقبا پیدا می شود. مثلا یکی از دوستان می گفت در یک مجتمع تجاری خلوت یک مغازه لباس زیر مردانه باز کردم. وقتی کار را شروع کردم، تنها لباس زیر مردانه آنجا بودم. اما زیاد طولی نکشید که یک نفر دیگر آمد و  دیوار به دیوار مغازه من، یک مغازه لباس زیر مردانه جدید راه انداخت. سعی کرد هم جنس متنوع تری بیاورد و هم قیمت ها را زیر قیمت من بدهد. متاسفانه چون توان مالی بهتری هم داشت، حجم بالا می خرید ضرر هم نمی کرد. هرچه من تبلیغ کرده بودم و بازار برای خودم ساخته بودم از چنگم در آورد. احتمالا از این مثال ها هم شما زیاد شنیده و یا دیده اید. چه در زمینه سوپرمارکت یا کفش فروشی یا مانتو فروشی یا شیرآلات و یا حتی بنگاه ماشین. خلاصه موضوع رقیب های جدید و رقابت در بازار همیشه وجود دارد. عموما شما یک یا چند رقیب دارید که باید روش‌هایی بلد باشید تا بتوانید با آنها رقابت کنید. و در عین حضور او در بازار شما فروش خوبی داشته باشید. ما هم در ادامه مطلب چند روش کاربردی برای پیروزی بر رقبا در بازار را بیان می کنیم:

۱- همیشه سعی کنید نسبت به رقبا احساس خوبی داشته باشید. حتی سعی کنید با آنها رفیق باشید. چون اینطوری افکار بد و ناصحیح آزارتان نمی دهد و با تمرکز و آرامش بیشتری می توانید ایده پردازی کنید و کارها را پیش ببرید. همینکه این کار ، رقابت را برای شما ساده می کند. حتی امکان دارد این دوستی و رفاقت باب همکاری را باز کند. که این خیلی بهتر از رقابت است و برای هر دوی شما خوب است. همیشه به رقبا سلام کنید و احوالپرسی از آنها داشته باشید. همیشه به این نکته توجه کنید که جدا از رقابت، ما عقیده داریم روزی دست خداست. پس برای رفاقت حتما پیش قدم باشید.


اگر شما هم مغازه دار هستید و دوست دارید درآمدتان را بیشتر کنید. فرصت را از دست ندهید. شما می توانید با یک هزینه کم جلوی ضررهای آینده را بگیرید. برای مشاهده ویدئوی آموزشی کلیک کنید.

۲- همیشه سعی کنید از رقبا یک قدم جلوتر باشید. یعنی سعی کنید اگر دکوراسیون  جدیدی برای کسب و کار شما مد می شود و مشتریان را زیاد جذب می کند ، قبل از رقیبان برای مغازه اجرا کنید. اگر جنس جدید و مشتری پسندی آمده شما اول آن را بیاورید. اگر تجهیزات جدیدی برای مغازه ها آمده مثلا صندلی راحتی یا درب ورودی اتوماتیک، قبل از سایر رقبا شما آن را داشته باشید. البته احتمالا این کار هزینه هم دارد ولی تا جای ممکن باید در رقابت آن را رعایت کنید. هر چند قبل از هر هزینه ای به مفید بودن آن و توان مالی خود باید توجه کنید. حتی نور پردازی و سیستم تهویه مغازه شما خیلی می تواند موثر باشد. دقت کنید که در این مسائل از رقبا جا نمانید. برای مثال اگر رقیب، یک پروکتور جدید را روی سر در فروشگاه نصب می کند، شما باید نورپردازی ویترین و سر درب فروشگاه را قبلا انجام داده باشید. یا اینکه وقتی رقیب شما مغازه خودش را هر روز آب و جارو می کند. شما باید مغازه تمیزتری داشته باشید. اگر رقیب ویترین ‌مغازه را هر روز گردگیری می کند. شما باید ویترین و شیشه مغازه را برق بیندازید. اگر رقیب شما کتاب درباره فروش می خواند. شما دیگر نباید وقت خود را با رمان های عاشقانه تلف کنید.  اگر رقبا کلاس آموزش حسابداری می روند. شما هم نباید از یادگیری اینگونه مسائل غافل باشید.

خلاصه  اگر میخواهید از رقیب جلو بزنید. ۷ نکته را باید خوب آویزه گوش خود کنید و برای انجام آنها حتی تمرین و مطالعه کنید.

  • در همه حال اخلاق حرفه ای کار را حفظ کنید. سعی کنید همیشه خوش برخورد و دوستانه رفتار کنید. اگر بتوانید با رقبا ، رفاقت داشته باشید خیلی عالی است.
  • باید با توجه به تغییرات بازار و کارهای جدید رقبا، کسب و کار خود را بروز کنید. حتی می توانید اگر زبان انگلیسی خوبی دارید. تغییرات نوع کسب و کار خود را در بعضی از کشورهای پیشرفته جهان مانند؛ آمریکا، ژاپن، آلمان و کره جنوبی ماهانه پیگیری نمایید. معمولا موج تغییرات از این کشور ها به ایران هم بعد دو الی سه سال وارد می شود. حتی می توانید جاهایی از شهر خود را که تغییرات زودتر در آنجا دیده می شود، بصورت هفتگی یا ماهیانه رصد کنید.
  • با هر روشی می‌توانید باید از رقیبان خود بیشتر و زودتر دیده شوید. معنی این حرف این است که مشتریان که وارد بازار کسب و کار شما می شوند، باید اول تابلو یا ویترین ‌مغازه شما را ببینند. یا نام و نشان شما به گوششان برسد. یعنی اینکه وقتی مشتری داخل پاساژ یا مجتمع تجاری وارد می شود، مغازه شما جلوی درب ورودی باشد. و قبل از سایر رقبا دیده شوید. حتی سعی کنید ، کالاهایی که بیشتر مشتری دارد را داخل ویترین بچینید و با اعلام تخفیف یا عبارت ارزان تر از همه جا مشتری را به داخل مغازه بکشانید. البته در این گام ، خلاقیت خود شما خیلی کمک می کند تا حرکتهای موثرتری انجام دهید. سعی کنید اگر لازم هست از سر درب های بهتر و ویترین جذاب تر که با نور پردازی از دور به خوبی دیده می شود استفاده کنید. حتی می توانید از تابلوهای رنگی و شبرنگ برای راهنمایی مشتری ها در اطراف خیابان و کوچه، خیلی عالی بهره برداری کنید.
  • نکته خیلی مهم و بدون هزینه این هست که سعی کنید بهترین رفتار را با مشتری نسبت به رقبا داشته باشید. آقای دنی یکی از فروشندگان بزرگ جهان می نویسد؛ اگر حق انتخاب داشته باشیم، هرگز مایل نیستیم از یک آدم بد اخلاق خرید کنیم. اما اگر دو فروشنده باشند و هر دو خوش اخلاق باشند. ما ترجیح می دهیم از کسی که دوستش داریم خرید کنیم. پس همیشه سعی کنید رابطه دوستانه ای با مشتریان داشته باشید و تا می توانید آنها را راهنمایی و کمک نمایید. اگر اجناس شما مشکل داشت با خوشرویی پس بگیرید.
  • با شاخصه قیمت تا می توانید با رقبا مقابله نکنید. بلکه با کیفیت یا اخلاق یا دسترسی بهتر و حتی در چشم بودن با رقیب خود رقابت کنید. اگر او قیمت هایش را پایین‌تر آورد و دیدید در حال ضرر دادن است شما با مدیریت هزینه ها کمی صبر کنید. اینطوری خود او دچار مشکل خواهد شد و بالاخره مجبور می شود یا قیمتها را افزایش دهد یا جمع کند.
  • همیشه مواظب باشید که رقبا رازهای کسب و کار شما را متوجه نشوند. یا فوت و فن کارهایتان را ندانند. اینکه چقدر فروش دارید؟ این که از کجا خرید می کنید؟ و چه شگردهای فروشی دارید؟ چون هر کسی این اطلاعات را بداند و سرمایه شما را داشته باشد. به راحتی می تواند با شما رقابت کند. هر چه رقیب کمتر بداند بهتر است. وقتی از شما می پرسد شما چقدر فروش دارید؟ باید خیلی کلی جواب بدهید. که مشخص نشود که شما چه زمان هایی کم می فروشید یا زیاد. مثلا بگوید خدا را شکر وضع کاسبی بد نیست.
  • همیشه سعی کنید از رقیب خود تقلید نکنید. هر کاری رقیبان شما انجام دادند، زیاد خوب نیست شما انجام دهید. چون امکان دارد اینطوری اسم رقیب خود را بیشتر در دهان ها بیندازید و حس رقابت را در او بیشتر برانگیزید. معمولا آدم هایی که ایده هایی از خود ندارند این کار را به اشتباه انجام می دهند. بهتر است که هر کاری رقیب می‌کند شما یا بهترش را انجام بدهید، یا متفاوت تر انجام بدهید. مثلاً اگر رقیبتان یک آکواریوم داخل مغازه اش گذاشت. شما نروید فردا همین کار را انجام دهید. چون اولا رقیب احساس می‌کند شما دارید با او رقابت می کنید. ثانیا مهارت خلاقیت در شما ضعیف می شود و شما در مسیری می افتید که دقیقا نمی دانید به کجا می رود. برای مثال اگر رقیب شما اکواریوم نصب کرد، شما بروید و یک طوطی دست آموز بیاورید که نگهداری آن از آکواریوم راحت تر است و توجه مشتریان را بیشتر جلب می کند. حتی می توانید یک مجسمه چراغ دار جلوی درب مغازه نصب کنید که هر چند لحظه حرکتهایی انجام می دهد.

امیدوارم این نکته ها و صحبتها به شما کمک کند تا بتوانید در کسب و کار خود یک فروشنده موفق باشید. ولی همیشه یادتان باشد در همه فراز و نشیب ها، سلامتی و اخلاقیات خودتان را در اولویت قرار دهید. چون مهمترین چیز، خود شما هستید و انسانیت. بقیه موارد معمولا گذرا هستند وگاهی بدست می آیند و گاهی از دست می روند. امیدوارم بهروز و در تمام امور زندگی موفق باشید.

برگرفته از کتاب های: مغازه داری حرفه ای، مدیریت بازاریابی، مدیریت استراتژیک ۳۶۰ درجه، نوآوری باز و مدیریت رفتار سازمانی


اگر شما هم مغازه دار هستید و دوست دارید درآمدتان را بیشتر کنید. فرصت را از دست ندهید. شما می توانید با یک هزینه کم جلوی ضررهای آینده را بگیرید. برای مشاهده ویدئوی آموزشی کلیک کنید.

مغازه داران عزیز برای کسب اطلاعات بیشتر مقالات زیر را مطالعه نمایید.

اصول اولیه مغازه داری

مشکلات مغازه داری

روش های افزایش فروش مغازه

فوت و فن مغازه داری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا