مهارت فروشندگی

چگونه بهترین فن بیان و نحوه گفتار با مشتری را داشته باشید؟

استفاده از فن بیان در ارتباط با مشتری یعنی چه؟

حتما شما هم می دانید فن بیان یعنی چه؟ فن بیان یعنی هنر صحبت کردن یا مهارت ارائه آنچه در نظرمان است.  اجازه بدهید یک مطلب کاربردی را برای شما بازگو کنم. یک روز به یک مغازه رفتم و با مغازه دار درباره روشهای فروش صحبت کردم. اما آن مغازه دار بیشتر به من از وضعیت بد و خراب بازار توضیح داد. او می گفت که فروش کم او ارتباطی به روشهای فروش ندارد. اصلا مشتری نیست که بخواهد او را برای خرید متقاعد کند. در همین حال که ما مشغول اختلاط بودیم. یک خانم وارد مغازه شد و کمی به لباسها نگاه کرد و گفت: این لباس مجلسی قیمتش چند است؟ مغازه دار با صدای آرام گفت: ۲۵۰ هزار تومان. آن خانم خواست از مغازه بیرون برود. اما من همین موقع مشتری را صدا زدم و گفتم: ببخشید خانوم محترم، چرا این لباس را نخریدید! آن خانم به من گفت: آخه خیلی گران است. من دنبال لباس ۴۰۰ هزار تومانی نیستم. همین که مشتری این حرف زد خود مغازه دار با تعجب گفت: نه خانوم من گفتم ۲۵۰ هزار تومان! همین هم شد که مشتری درخواست دیدن لباس از نزدیک داد و بعد هم لباس را خرید.

با این اتفاق دوست مغازه دارم کاملاً متوجه شد که واقعا یکی از مولفه‌های فروش فن بیان است. اگر مغازه دار فن بیان خوبی نداشته باشد و با توجه به شرایط و مشتری حتی تن صدای خود را به درستی بالا و پایین نکند. ممکن است مشتری قیمت را اشتباه بشنود و از خرید منصرف شود. اگر مغازه‌دار فن بیان خوبی نداشته باشد. ممکن است نتواند جنسش را به شکل مناسبی برای مشتری معرفی کند. اگر یک فروشنده بیان خوبی نداشته باشد، میزان فروش پایین می‌آید. پس حتما سعی کنید، با یادگیری فن بیان و تمرین کردن فنون مذاکره و حتی زبان بدن یعنی حرکتهای بدنتان در هنگام صحبت با مشتریان، مهارت های فروشندگی خود را تقویت کنید.

احتمال این سئوال برای شما پیش آمده که در فن بیان چه چیزهایی را باید یاد بگیرید؟ شما در فن بیان باید یاد بگیرید که کلمات را شمرده و درست تلفظ کنید. باید یاد بگیرید که صدایتان خیلی بلند و آزار دهنده نباشد. همچنین خیلی آرام هم نباشد. بلکه باید صدا طوری باشد که به گوش مشتری برسد. بدون این که بلندتر از حد معمول صحبت کنید.

همیشه سعی کنید، یاد بگیرید که کلمات و جمله های منفی را به کار نبرید. بلکه از کلمات و جمله های مثبت استفاده کنید. باید یاد بگیرید که شمرده شمرده صحبت کنید نه خیلی تند و نه خیلی آهسته. البته همیشه به سلیقه مشتری هم توجه کنید. باید یاد بگیرید که از زبان بدن یعنی حرکات دست و صورت و سر استفاده کنید. باید یاد بگیرید لحن صدای شما در جاهای مختلف تغییر کند. باید اصول متقاعدسازی یا اصول پاسخ به انتقادات مشتری را یاد بگیرید. باید یاد بگیرید که چگونه با نحوه بیان خود ضمن احترام به مشتری ، نیازهای او را واضح نمایید. تا بتوانید به روش صحیح یک نفر را قانع کنید. نه اینکه به زور عقیده خودتان را به او تحمیل کنید.فن بیان و صحبت با مشتری

چه تمرین هایی برای بهبود فن بیان لازم است؟

۱- تمرین اول که خیلی هم می تواند به شما کمک کند. باید یک کتاب یا روزنامه بردارید و از روی آن بخوانید و صدای خودتان را ضبط کنید. و سپس به صدای ضبط شده خودتان گوش کنید. و دقت کنید تا ببینید چه کلماتی را درست تلفظ نمی کنید. دقت کنید که نحوه بیان کلمات مناسب است و آیا شما شمرده صحبت می‌کنید یا نه؟ آیا تند صحبت می کنید یا خیلی کند؟ صدای شما بلند است یا آهسته؟ دقت کنید لحن صدای شما متناسب باشد و هرکدام از موارد گفته شده را اگر اشتباه انجام می دهید. با چند بار تکرار و ضبط مجدد، آن نقص را بهبود دهید.

۲- تمرین دوم یک متن چند خطی بنویسید و حفظ کنید. و بعد جلوی دوربین رفته و سعی کنید، آن متن را جلوی دوربین اجرا کنید. وقتی ضبط این اجرای شما تمام شد. بنشینید و فیلم ضبط شده با دوربین را با دقت تماشا کنید. اشتباهات و نقاط ضعف خود را پیدا کنید و برای بهبود آنها تمرین کنید. با چندین بار ضبط مجدد سعی کنید فن بیان و زبان بدن خود را بهتر از قبل کنید.

۳-  تمرین سوم یک مجری یا سخنرانی که فکر می کنید خیلی خوب صحبت می کند را انتخاب کنید. بعد سعی کنید یک ویدیو از اجرای برنامه توسط او را پیدا کنید. یا از برنامه های تلویزیونی ضبط کنید یا از اینترنت جستجو کنید و آن را به دست بیاورید. حالا بنشینید و به دقت آن را تماشا کنید. خیلی توجه کنید که فن بیان را از او تقلید کنید و یاد بگیرید.

 ۴- تمرین چهارم این است که سعی کنید مواقعی که داخل مغازه با مشتری ها در حال صحبت هستید، صدای خودتون رو ضبط کنید. و بعدا گوش دهید و ببینید که چه جمله هایی را به مشتری می گویید. اگر جملات منفی و نامناسبی است، تمرین کنید که بجای آنها جملات مثبت و بهتری به کار ببرید. حتی اگر مشتریان به درستی متوجه صحبتهای شما نمی شوند، دقت کنید و ببینید دلیل آن چه مشکلی در فن بیان شما است.

امیدواریم با تسلط بر فن بیان و زبان بدن ، مثل یک فروشنده حرفه ای و مسلط، کسب و کار پر رونقی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن