راه اندازی کسب و کار

چگونه روی کالاها و اجناس فروشگاه قیمت گذاری کنیم؟

انواع روشهای قیمت گذاری کالاها و محصولات مغازه و فروشگاه

وقتی کالایی در بین مشتریان طرفدار پیدا کند، شما حتما باید برای جوری اجناس خود و حفظ مشتریان آن را به فروشگاه یا مغازه بیاورید. بعضی ها وقتی کالاها و اجناس جدید را می‌خرند و در ویترین مغازه می گذارند. با این سئوال مواجه می شوند که حالا چند باید آن را بفروشند؟ که هم گرانفروشی نباشد و سود آن حلال باشد. همینکه برای کسب و کار سود داشته باشد و ضرر و زیان ندهد. حالا در قسمت زیر چند راه مختلف برای قیمت‌گذاری را برای شما بیان می کنیم؛

قیمت گذاری بر اساس هزینه

 در این حالت اگر کالا را ۱۰۰ هزار تومان خریده باشند؛ ۷۰ هزار تومان هزینه حمل و نقل ، ۵۰ هزار تومان هزینه وقت ، ۵۰ هزار تومان هزینه تبلیغات ، ۲۵% هم برای سود ، ۸ هزار تومان هم برای اجاره مغازه و هزینه های آب و برق و گاز و تلفن.


اگر شما هم مغازه دار هستید و دوست دارید درآمدتان را بیشتر کنید. فرصت را از دست ندهید. شما می توانید با یک هزینه کم جلوی ضررهای آینده را بگیرید. برای مشاهده ویدئوی آموزشی کلیک کنید.

قیمت گذاری بر پایه درصد

 بعضی ها قیمت گذاری شان بر پایه درصد است. یعنی جنس را اگر ۱۰۰ هزار تومان خریده باشند؛ ۳۰% روی هزینه آن اضافه می کنند و و آن را با قیمت ۱۳۰ هزار تومان می فروشند.

نحوه قیمت گذاری کالاها و محصولات مغازه قیمت گذاری بر اساس ارزش

ارزش یعنی این جنس در بازار چقدر میارزد؟ ممکن است یک جنس را ۱۰۰ هزار تومان خریده باشند. ولی بنا به دلایلی مثل خیلی زیبا بودن یا تک بودن و یا تولید شرکت خاص یا طرفدار زیاد در بازار، به نظر فروشنده ۱۴۰ هزار تومان میارزد.

 قیمت گذاری بر اساس خرید مشتری

یعنی جنس ۱۰۰ هزار تومانی را اول ۱۲۰ هزار تومان می‌ فروشند. اگر فروش خوب بود ، به ۱۴۰ هزار تومان افزایش می دهند. اگر باز هم میزان فروش کم نشد، قیمت آن را به ۱۵۰ هزار تومان افزایش می دهند. و همینطور تا زمانی که استقبال مشتریان خوب است و آن را می خرند قیمت را بالا می برند.

 قیمت گذاری بر اساس شناخت مشتری

بعضی ها بر اساس وسع مالی خریدار و اینکه مشتری پولدار است یا کم پول ، قیمت جنس خود را اعلام می کنند. یعنی اگر تشخیص دادند وضع مالی مشتری خوب نیست. جنس ۱۰۰ هزار تومانی را ۱۲۰ هزار تومان می گویند. و اگر تشخیص دادن وضع مالی مشتری خوب است و توان پرداخت قیمت های بالاتر را دارد، قیمت آن را ۱۵۰ هزار تومان اعلام می کنند. البته این روش در بلند مدت خوب نیست و احتمال دارد مشتریان با فهمیدن این روش قیمت گذاری آزرده خاطر شوند. شما همیشه باید هر رفتاری که با مشتری دارید، خودتان را جای او بگذارید و ببینید چه احساسی پیدا می کنید. مشتریان مهمترین سرمایه های مغازه ها و فروشگاه ها هستند.


اگر شما هم مغازه دار هستید و دوست دارید درآمدتان را بیشتر کنید. فرصت را از دست ندهید. شما می توانید با یک هزینه کم جلوی ضررهای آینده را بگیرید. برای مشاهده ویدئوی آموزشی کلیک کنید.

قیمت گذاری بر اساس رقابت

برخی از فروشندگان قیمت ها را بر اساس قیمت رقبا تعیین می کنند. در این نوع قیمت‌گذاری بسیار مواظب باشید. چون ممکن است با قیمت دادن خیلی پایین مدتی از رقیبتان بیشتر بفروشید. ولی به مرور ممکن است از حاشیه سودتان خیلی کم شود و از رقیبان خودتان پول کمتری به دست آورید یا حتی ضرر بدهید. اینطوری حتی برای پول نقدی که برای تامین کالاهای مغازه نیاز دارید، به مشکل بر می خورید.

کدام روش قیمت گذاری درست است؟

حالا حتما سئوال شما اینجاست که کدام روش قیمت گذاری درست است؟ این موضوع کاملا بستگی به افکار و اعتقادات شما دارد. اینکه فقط بیشترین سود برای شما مهم است یا باورهای دینی و اصول اخلاقی هم باید حتما رعایت شود. و یا اینکه آیا شما دنبال منافع کوتاه مدت هستید یا یک کسب و کار پایدار و همیشه در حال رشد را می خواهید.

برای اقتصاد سرمایه‏‌دارى، قیمت کالا در بازار بر‌اساس نیروهاى عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. به اعتقاد اقتصاد‌دانان سرمایه‏‌دارى اگر انسان‏ها به صورت کاملاً آزاد و بدون دخالت و نظارت هیچ‌گونه عامل خارجى، حتى دولت، به داد و ستد بپردازند، برآیند نیروهاى عرضه و تقاضا موجود در این بازار، قیمتى را مشخص می‏‌کند. که مطلوبیت مشتری و سود فروشنده را به بهترین شکل ممکن تامین می نماید. چون هدف سرمایه دارى حداکثر بهره‏‌مندى انسانها از زندگی مادی است. اما در نظام اقتصادى اسلام، تعیین قیمت در بازار، هر چند بر اساس نیروهاى عرضه و تقاضا است، ولى این بازار از سوى قوانین ثابت شرعى و متغیر حکومتى محدود و توسط دولت نظارت می‌‏شود. مثلا بالا رفتن قیمت در اثر احتکار کالا کاملا نهی شده و وظیفه حکومت اسلامی برخورد با این مورد است. البته در بعضی از کشورهای با اقتصاد سرمایه داری هم با احتکار کالا برای افزایش قیمت کالا، بشدت برخورد می گردد.

برگرفته از کتاب های: مغازه داری حرفه ای، مدیریت بازاریابی، مدیریت استراتژیک ۳۶۰ درجه، نوآوری باز و مدیریت رفتار سازمانی


اگر شما هم مغازه دار هستید و دوست دارید درآمدتان را بیشتر کنید. فرصت را از دست ندهید. شما می توانید با یک هزینه کم جلوی ضررهای آینده را بگیرید. برای مشاهده ویدئوی آموزشی کلیک کنید.

مغازه داران عزیز برای کسب اطلاعات بیشتر مقالات زیر را مطالعه نمایید.

اصول اولیه مغازه داری

مشکلات مغازه داری

روش های افزایش فروش مغازه

فوت و فن مغازه داری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا