راه اندازی کسب و کار

چطور مغازه و فروشگاه خود را توسعه دهیم؟

چطور مغازه و فروشگاه خود را توسعه دهیم؟

جالب است بدانید ، این سؤال که چطوری مغازه و فروشگاه را توسعه دهیم؟ کاملا بستگی به شما دارد. شما باید خوب فکر کنید و با توجه به امکانات و توانمندی هایی که دارید، تعیین کنید؛ در گام اول توسعه می خواهید به کجا برسید؟ برای مثال مشخص می کنید که نقطه شروع کار توسعه کسب و کارتان، رسیدن به هزار مشتری است. وقتی هم این مغازه یا فروشگاه به ۱۰۰۰ مشتری رسید. با توان مالی و تجربه ای که کسب کرده اید، یک شعبه دیگر راه اندازی می کنید. یا اگر روزی ۲ میلیون تومان فروش داشته باشید ، می توانید تجهیزات فروشگاه را ارتقاء بدهید. پس این موضوع کاملا بستگی به افکار شما دارد. که با چه میزان فروش یا جذب مشتری، آمادگی گسترش کار را دارید و کار توسعه چه مسیری را باید بپیماید. همینکه شما اگر علاقمند به توسعه کسب و کارتان هستید، باید تمام تلاشهایتان را برای رسیدن به آن نقطه، متمرکز کنید. شما باید توجه داشته باشید که توسعه و گسترش کار عموما به ۴ شکل انجام می شود:

  1. محل کسب و کار یا مغازه تان را بزرگتر کنید.
  2. شعبه های بیشتری برای کسب و کارتان راه اندازی کنید.
  3. به سایرین نمایندگی و حق امتیاز واگذار کنید.
  4. با شبکه مشتریانی که جذب کرده اید، به فروش کالا و خدمات کسب و کارهای دیگر کمک کنید.

حال اگر بخواهیم یک تجربه واقعی از توسعه کسب و کار را برای شما مثال بزنیم. می توانیم راجع به شرکت دیجیکالا صحبت کنیم. احتمالا شما یا دوستانتان تا به حال از فروشگاه اینترنتی دیجیکالا خرید کرده اید. برادران محمدی از سال ۱۳۸۳ که اینترنت و جستجو های اینترنتی خیلی باب شده بود ، تصمیم به راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی گرفتند. آنها موفق به راه اندازی اولیه دیجیکالا در سال ۱۳۸۵ شدند. پرسنل اولیه دیجیکالا ، فقط ۵ نفر بود و تا اسفند ۱۳۹۲ هم به حدود ۲۰۰ نفر افزایش پیدا کرد. طبق گفته مدیران آن، تا آخر سال ۹۷ هم به حدود ۲۲۰۰ نفر رسیده ‌است. البته دلیل افزایش کارکنان دیجی کالا در سه سال گذشته، راه اندازی فروشگاه های فیزیکی علاوه بر فروش اینترنتی هم بود. آقایان محمدی تجربه خرید به شکل سنتی و نداشتن اطلاعات کافی مشتریان برای خرید خوب را دلیل راه ‌اندازی شرکت دیجیکالا اظهار می نمایند. می شود گفت، ایده آنها در دیجیکالا، دسترسی به اطلاعات صحیح برای مشتریان بوده است. در ابتدا دیجیکالا با سرمایه شخصی اولیه ۲۰ میلیون تومانی شروع به کار کرد. و به مرور با توجه به افزایش بازدید کاربران اینترنتی و استقبال آنها، کار را توسعه داد. با گذشت ۶ سال از تاسیس آن و جذب سرمایه‌گذار جدید، وارد فاز بعدی توسعه کسب‌وکار خود شد. دیجی‌کالا از ابتدا تنها کالاهای دیجتالی و الکترونیکی را به صورت آنلاین به فروش می‌رساند. تا اینکه از سال ۱۳۹۳ از فروش کالای دیجیتال به فروش دیجیتالی همه نوع کالا ، تغییر روش داد. و از آن پس به فروشگاه اینترنتی انواع مختلف کالا بدل شد. یکی از ایده های بسیار تاثیرگذار بر خرید کاربران از دیجیکالا ، امکان تعویض یا پس دادن کالا تا هفت روز و گارانتی های قیمت و اصالت محصولات بود. همچنین داشتن نقد و بررسی برای بیشتر کالاها و توضیحات کارشناسی و حتی اظهار نظر کاربران و امتیاز آنها هم بسیار تاثیرگذار بود. هرچند با گذر زمان از آن تعهدات و مشتری مداری اولیه فاصله گرفته اند. این شرکت با کمک وام های بین المللی برای  توسعه کسب و کار، پا را فراتر از این هم گذاشته است. و امروزه با حدود ۲ میلیون بازدید در روز ، زیر مجموعه های ؛ دیجی‌استایل، دیجی‌پی، فیدیبو را هم دارد. همچنین رقیب های این فروشگاه اینترنتی مانند زنبیل ، کالا ، چاره و ایمالز هم در این بازار به شدت در حال رقابت هستند.

البته حتما با خودتون فکر می کنید که این حرفها برای شرکت های بزرگ و معروف است. اما نکته اینجاست که همه این ها دقیقا از نقطه ای که شما بودید شروع کردند. معمولا افرادی توانمندی اداره مجموعه های بزرگ را دارند که در مجموعه های کوچک و بزرگ مدتی خاک خورده اند و تلاش کرده اند. از همه مهمتر ، تجارب خوبی کسب کرده اند و آنها را با مهارت بالایی بکار می گیرند. تجربه های زیاد داشتن و خوب فکر کردن ، سرعت پیشرفت شما را زیادتر می کند و احتمال شکست شما را کاهش می دهد. پس با امید و پشتکار یاد بگیرید و تلاش کنید و تجارب خود را ثبت کنید. سلامت و بهروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن