راه اندازی کسب و کار

چطور مغازه و فروشگاه خود را توسعه دهیم؟

بهترین روش توسعه مغازه یا کاسبی چیست؟

چطور مغازه و فروشگاه خود را توسعه دهیم؟

جالب است بدانید ، این سؤال که چطوری مغازه و فروشگاه را توسعه دهیم؟ کاملا بستگی به شما دارد. شما باید خوب فکر کنید و با توجه به امکانات و توانمندی هایی که دارید، تعیین کنید؛ در گام اول توسعه می خواهید به کجا برسید؟ برای مثال مشخص می کنید که نقطه شروع کار توسعه کسب و کارتان، رسیدن به هزار مشتری است. وقتی هم این مغازه یا فروشگاه به ۱۰۰۰ مشتری رسید. با توان مالی و تجربه ای که کسب کرده اید، یک شعبه دیگر راه اندازی می کنید. یا اگر روزی ۲ میلیون تومان فروش داشته باشید ، می توانید تجهیزات فروشگاه را ارتقاء بدهید. پس این موضوع کاملا بستگی به افکار شما دارد. که با چه میزان فروش یا جذب مشتری، آمادگی گسترش کار را دارید و کار توسعه چه مسیری را باید بپیماید. همینکه شما اگر علاقمند به توسعه کسب و کارتان هستید، باید تمام تلاشهایتان را برای رسیدن به آن نقطه، متمرکز کنید. شما باید توجه داشته باشید که توسعه و گسترش کار عموما به ۴ شکل انجام می شود:

  1. محل کسب و کار یا مغازه تان را بزرگتر کنید.
  2. شعبه های بیشتری برای کسب و کارتان راه اندازی کنید.
  3. به سایرین نمایندگی و حق امتیاز واگذار کنید.
  4. با شبکه مشتریانی که جذب کرده اید، به فروش کالا و خدمات کسب و کارهای دیگر کمک کنید.

حال اگر بخواهیم یک تجربه واقعی از توسعه کسب و کار را برای شما مثال بزنیم. می توانیم راجع به شرکت دیجیکالا صحبت کنیم. احتمالا شما یا دوستانتان تا به حال از فروشگاه اینترنتی دیجیکالا خرید کرده اید. برادران محمدی از سال ۱۳۸۳ که اینترنت و جستجو های اینترنتی خیلی باب شده بود ، تصمیم به راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی گرفتند. آنها موفق به راه اندازی اولیه دیجیکالا در سال ۱۳۸۵ شدند. پرسنل اولیه دیجیکالا ، فقط ۵ نفر بود و تا اسفند ۱۳۹۲ هم به حدود ۲۰۰ نفر افزایش پیدا کرد. طبق گفته مدیران آن، تا آخر سال ۹۷ هم به حدود ۲۲۰۰ نفر رسیده ‌است. البته دلیل افزایش کارکنان دیجی کالا در سه سال گذشته، راه اندازی فروشگاه های فیزیکی علاوه بر فروش اینترنتی هم بود. آقایان محمدی تجربه خرید به شکل سنتی و نداشتن اطلاعات کافی مشتریان برای خرید خوب را دلیل راه ‌اندازی شرکت دیجیکالا اظهار می نمایند. می شود گفت، ایده آنها در دیجیکالا، دسترسی به اطلاعات صحیح برای مشتریان بوده است. در ابتدا دیجیکالا با سرمایه شخصی اولیه ۲۰ میلیون تومانی شروع به کار کرد. و به مرور با توجه به افزایش بازدید کاربران اینترنتی و استقبال آنها، کار را توسعه داد. با گذشت ۶ سال از تاسیس آن و جذب سرمایه‌گذار جدید، وارد فاز بعدی توسعه کسب‌وکار خود شد. دیجی‌کالا از ابتدا تنها کالاهای دیجتالی و الکترونیکی را به صورت آنلاین به فروش می‌رساند. تا اینکه از سال ۱۳۹۳ از فروش کالای دیجیتال به فروش دیجیتالی همه نوع کالا ، تغییر روش داد. و از آن پس به فروشگاه اینترنتی انواع مختلف کالا بدل شد. یکی از ایده های بسیار تاثیرگذار بر خرید کاربران از دیجیکالا ، امکان تعویض یا پس دادن کالا تا هفت روز و گارانتی های قیمت و اصالت محصولات بود. همچنین داشتن نقد و بررسی برای بیشتر کالاها و توضیحات کارشناسی و حتی اظهار نظر کاربران و امتیاز آنها هم بسیار تاثیرگذار بود. هرچند با گذر زمان از آن تعهدات و مشتری مداری اولیه فاصله گرفته اند. این شرکت با کمک وام های بین المللی برای  توسعه کسب و کار، پا را فراتر از این هم گذاشته است. و امروزه با حدود ۲ میلیون بازدید در روز ، زیر مجموعه های ؛ دیجی‌استایل، دیجی‌پی، فیدیبو را هم دارد. همچنین رقیب های این فروشگاه اینترنتی مانند زنبیل ، کالا ، چاره و ایمالز هم در این بازار به شدت در حال رقابت هستند.

البته حتما با خودتون فکر می کنید که این حرفها برای شرکت های بزرگ و معروف است. اما نکته اینجاست که همه این ها دقیقا از نقطه ای که شما بودید شروع کردند. معمولا افرادی توانمندی اداره مجموعه های بزرگ را دارند که در مجموعه های کوچک و بزرگ مدتی خاک خورده اند و تلاش کرده اند. از همه مهمتر ، تجارب خوبی کسب کرده اند و آنها را با مهارت بالایی بکار می گیرند. تجربه های زیاد داشتن و خوب فکر کردن ، سرعت پیشرفت شما را زیادتر می کند و احتمال شکست شما را کاهش می دهد. پس با امید و پشتکار یاد بگیرید و تلاش کنید و تجارب خود را ثبت کنید.

بهترین روش توسعه مغازه یا کاسبی چیست؟

اینکه چه وقتی برای گسترش و توسعه یک مغازه و کار و کاسبی مناسب است؟ یا اینکه چه کارهایی برای آن لازم است؟ فکر خیلی از دوستان مغازه داری که کارشان یک ثبات نسبی گرفته را مشغول می کند. آنها عموما از خودشان می پرسند از کجا بفهمیم زمان گسترش و شعبه زدن در کار و کاسبی ما فرا رسیده است و یا هنوز فرا نرسیده است و باید صبر کنیم؟ اجازه بدهید این موضوع را به شکل فراز و نشیب زندگی انسان توضیح دهیم تا ملموس و کاربردی تر باشد. اگر راه اندازی یک مغازه یا کاسبی را شبیه طول عمر یک انسان فرض کنیم. می شود این مراحل را بیان کنیم؛توسعه مغازه و فروشگاه

مرحله تولد نوزاد

معمولا وقتی نوزادی به دنیا می آید، اقوام و آشنایان از کمی قبل باخبر شده اند. و همگی در چند هفته اول برای دیدار شما می آیند و چشم روشنی برای تولد بچه می آورند. حتی پدر بزرگ و مادر بزرگ ها و فامیل درجه یک برای کمک، چند روزی را در کنار نوزاد و والدین او می مانند. خلاصه از چند روز تا چند هفته رفت و آمدها زیاد است و همه چیز خیلی عالی به پیش می رود. اما بعد از آن کم کم تعداد مهمان ها کم می شود و روزی می رسد که نوزاد و والدین او تنهایی باید روزگار را بگذرانند. یعنی تمام کارهای نوزاد و خریدهای مورد نیازش و حتی شب بیداری ها بابت مشکلاتی که دارد را باید والدین او انجام دهند. راه انداختن یک مغازه هم همین طوری است. یعنی به محض اینکه شما مغازه می زنید.

معمولا تعدادی از دوستان و اهالی محله و حتی بعضی از اقوام خبردار می شوند. آن وقت همان افراد برای خرید سعی می کنند به مغازه شما بیایند. همین موضوع هم باعث می شود، در شروع کار سر شما شلوغ باشد و رفت و آمد مشتری ها زیاد باشد. حتی در ابتدا درآمد مغازه هم احتمال دارد خوب باشد. اما با گذر زمان، کم کم هیجان های راه اندازی مغازه فروکش می کند. در این زمان باید به مهارت های خود و توانمندیهایی که در مغازه دارید توجه کنید. آیا شما با آنها می توانید مشتری های فعلی را حفظ کنید؟ آیا می توانید مشتری های جدید جذب کنید؟ دیگر وقت بزرگ کردن نوزاد تازه به دنیا آمده است.

مرحله رشد نوزاد تا رسیدن به بلوغ

همه ما می دانیم که وقتی بچه ای به دنیا می آید، باید مراقبت های لازم از او انجام گیرد تا بزرگ شود و به سن بلوغ برسد. باید کار نظافت نوزاد به دقت انجام گیرد تا سلامت او به خطر نیفتد. برای مثال پوشک او مرتب تعویض شود یا یک روز در میان به حمام برده شود. و لباس های او تمیز و عاری از هر گونه آلودگی باشد. ضمنا هر کسی به دیدن این بچه می آید از دیدن یک بچه تمیز و خوشگل لذت ببرد و به او بیشتر توجه کند. اگر بچه مشکلی داشته باشد و یا مریض شود باید خودتان با دقت ویژه متوجه شوید. چون نوزاد تنها گریه کردن بلد است. حتی کودک خردسال هم تنها می تواند توضیحات مبهم از مشکل خود بدهد. این شما هستید که با توجه به علائم و پرس و جو از دوستان و آشنایان و کسب اطلاعات لازم، باید بدانید که چه کار انجام شود و به کدام دکتر و مرکز درمانی بهتر است مراجعه کنید. اگر در نگهداری از بچه و کودک خردسال کوتاهی کنید، روز به روز حالش بدتر می شود و خدایی نکرده از دنیا می رود.

حالا برای مغازه هم داستان به همین منوال است. یعنی شما باید از مغازه به دقت مراقبت کنید و آن را تمیز و مرتب نگه دارید. نباید بگذارید روی اجناس گرد و خاک بنشیند. نباید بگذارید بعضی از کالا ها آنقدر بمانند که از مد بیفتند یا تاریخ مصرف آنها بگذرد. وقتی مشتریان مغازه یا فروشگاه کم می شوند، احتمالا مغازه مریض شده است. پس حتما باید دلیل آن را به خوبی بررسی کنید و باید از بقیه بپرسید چطوری می توانم مغازه ام را درمان کنم و مشکلات را برطرف کنم تا مشتری بیشتری بیاید؟ باید کتاب بخوانید و مطالعه کنید تا بتوانید مغازه تان را خیلی خوب درمان کنید. البته به این نکته هم توجه کنید که ممکن است گاهی چند مریضی و مشکل هم زمان پیش بیاید. در این موقع هم نگران نشوید با توجه به توانمندیهای خود و تاثیر مشکلات بر کسب و کارتان ، آنها را اولویت بندی کنید و مسائل را یکی یکی حل نمایید.

دوران بلوغ و مهمانی ها

بعضی از خانواده ها با برگزاری مراسمات به بهانه های مختلف همیشه سر خود را شلوغ نگه می دارند. این طوری بچه های خانواده هم زودتر اجتماعی می شوند و چیزهای بیشتری یاد می گیرند. یک عده مغازه دار حرفه ای هم معمولا به دنبال بهانه می گردند تا همیشه مشتری ها را به سمت مغازه خود بکشانند. مثلا چند هفته بعد از باز شدن مغازه ، دوباره همه را با خبر می کنند که ما اجناس جدید آوردیم و حتما بیایید و دیدن کنید. باز مشتری ها می آیند که از اجناس مغازه دیدن کنند یا از تخفیفات فروش منتفع شوند. چند هفته بعد به مناسبت صعود تیم ملی ایران به جام جهانی با هر خرید از مغازه یک هدیه رایگان با آرم پرچم ایران به مردم می دهند. چند هفته بعد به مناسبت محرم در جلوی مغازه ایستگاه صلواتی برگزار می کنند. خلاصه مغازه داران حرفه ای دنبال بهانه می گردند تا مشتری ها را به مغازه خود دعوت کنند.

البته در این دوران کم کم فروشگاه یا مغازه باید خودگردان شود. یعنی مثل انسان که از کودکی به بلوغ می رسد و می تواند کارهای شخصی خود را انجام دهد. حتی می تواند برای تهیه مایحتاج اولیه خود کار کند، کارهای مغازه و فروشگاه به صورت روان و بدون مشکل باید انجام شود. دیگر برای مدیریت کارها و تصمیم گیری ها کمتر باید به حضور شما نیاز باشد. این حالت نشانه بلوغ کسب و کار شما است. در علم مدیریت می گویند سیستم سازی شده است. سیستم به فارسی هم سامانه ترجمه شده است. سیستم سازی یعنی کسب و کار شما مانند یک ساعت بطور خودکار در حال انجام امور هست.

در دوران بلوغ همه کارهایی که شما در دوران نوزادی و خردسالی با توجه ویژه برای بچه انجام می دادید باید توسط خود او انجام شود. حتی وقتی بیماری و مشکلی خاص پیش می آید، خود فرد بالغ باید بتواند به خوبی شما را برای درمان راهنمایی کند. یعنی شما برای مغازه هم باید کارگر یا فروشنده یا صندوق دار داشته باشید تا هم کارها را انجام دهند و هم تصمیمات لازم برای اصلاحات و بهبود کار ها را بگیرند. همیشه هم به شما اخبار لازم از وضعیت کسب و کار را بدهند. فکر می کنید بعد دوران بلوغ وقت چه کاری است؟

بقای نسل و گسترش کارها

معمولا در اکثر جوامع و فرهنگ ها وقتی موجودات به دوران بلوغ برسند. دیگر وقت اندیشیدن به ازدواج برای تکامل در رشد و حفظ نسل می باشد. حالا از کجا بفهمیم چه وقت برای این کار مناسب است؟ همانطور که گفتیم وقتی که فرزند بتواند روی پای خودش بایستد و نیازهای خود را برطرف کند، می شود گفت بالغ شده و وقت ازدواج او شده است. حالا لابد می پرسید برای مغازه یا فروشگاه ازدواج به چه معنایی است و بلوغ آن چطوری است؟

منظور ما از بیان این مطلب آن است که برای مثال شما می توانید شعبه دوم بزنید و تعداد مغازه هایتان را بیشتر کنید. یا یکی از روش های توسعه کسب و کار را که قبلا برای شما گفتیم، انجام دهید. حالا از کجا بفهمیم که مغازه ما چند سالش است؟ آیا موقع شعبه زدن رسیده یا نه؟ اولین نشانه اش این است که کارها آن قدر اتوماتیک شده است که بدون اینکه فکرتان را زیاد درگیر کند ، به خوبی اداره می شود. وقتی فروشنده تان را در مغازه می گذارید چه باشید و چه نباشید، میزان فروش با ثباتی را دارید. البته بعضی ها فکر می کنند که یک نشانه دیگرش این است که هر چقدر تبلیغات برای یک کسب و کار می شود ، دیگر تعداد مشتری ها بیشتر نمی شوند. پس اینجاست که وقت راه اندازی یک شعبه جدید رسیده است. یا یک توسعه در تجهیزات و کالاها و خدمات مغازه یا فروشگاه لازم است. تا بتوانید مشتری های بیشتری را جذب کنید. حتی یک نشانه بلوغ کسب و کارتان این است که مشتری هایتان این قدر زیاد هستند که در صف می ایستند و باید برای دریافت کالا و خدمات انتظار بکشند. که این اصلا برای نام و نشان شما یا اصطلاحا اعتبار برند شما خوب نیست. همیشه شایسته است که جوابگویی سریع به مشتری ها داشته باشید و به وقت آنها علاوه بر پولشان اهمیت بدهید. البته وقتی برند کسب و کار شما معروف می شود و در جاهای مختلف نام آن را می شنوید و عکس العمل مشتریان را می بینید هم زمان خوبی برای توسعه کسب و کار و فروشگاه شما هست. پس همیشه این مطلب را رصد کنید.

یک فوت کوزه گری

خیلی توجه داشته باشید شما سن بلوغ فرزندتان را باید به درستی تشخیص دهید. چون اقدام های بی موقع یا زود هنگام باعث می شود  فشارهای زندگی افزایش پیدا کند و باعث پیش آمدن شکستهای غیر منتظره گردد. اگر فردی هنوز برای انجام امور شخصی خود و تامین معاش با مشکل مواجه است. نمی توان اداره یک خانواده را به او سپرد و رهایش کرد. البته باید توجه کرد از طرف دیگر هم نباید دست روی دست بگذارید، که از وقت ازدواج فرزند شما بگذرد. در مغازه داری یعنی باید فرصت های توسعه را به خوبی شناسایی کرد و از آنها بهره برد. متاسفانه عده ای نمی دانند چه زمانی موقع گسترش مغازه شان است. نمی دانند چه زمان باید شعبه دوم بزنند. یا گاهی هم بعضی ها هنوز در چرخاندن مغازه اولی مهارت پیدا نکردند، مغازه دومی را راه اندازی می کنند. هنوز نتوانسته اند برای مغازه اولی تعداد مشتریان لازم برای سود دهی را جذب کنند، می روند و یک شعبه جدید در محله دیگری افتتاح می کنند. حتی گاهی گردش مالی خود را منفی می کنند و پس اندازی برای اتفاقات و حوادث غیر منتظره باقی نمیگذارند. این می شود که یکدفعه ورشکست می شوند و با کلی بدهی مجبور به جمع کردن مغازه می گردند. البته بیشتر کسبه برای ریسک کردن و توسعه سریع احتیاط زیادی می کنند. یعنی خیلی کم به فکر پیشرفت هستند. و ترجیح می دهند بیشتر مشتریان همان مغازه را حفظ کنند یا کمی به امکانات آن توسعه بدهند. امیدواریم که شما با کسب اطلاعات و آموزش های لازم، مدیریت موفقی در کسب و کار خود داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن