مهارت فروشندگی

عوامل موثر بر خرید مشتری

چه عواملی می توانند در خرید مشتری تاثیرگذار باشند؟

عوامل موثر بر خرید مشتری

حتما هر فروشنده و مغازه داری علاقه دارد تا عوامل موثر بر خرید بیشتر مشتری ها را بداند و بتواند در کسب و کار خود آنها را تامین کند. ما در اینجا مهمترین عواملی که طبق تجربه تاثیر گذاری زیادی بر فروش دارند، برای شما بیان می کنیم.

  • سر در فروشگاه
  • کیفیت محصولات
  • رفتار و گفتار مغازه دار
  • چیدمان مناسب محصولات و زیبایی دکوراسیون مغازه
  • قیمت محصولات
  • جوایز و مسابقات
  • احساس راحتی مشتری در مغازه یا فروشگاه

اولین عاملی که به دیده شدن یک فروشگاه و مغازه کمک زیادی می کند و مشتریان احتمالا بر اساس آن تصمیم به ورود به آن مغازه یا فروشگاه را می گیرند، تابلوی سر در مغازه یا فروشگاه است. ممکن است شما هم سردر خراب بعضی از مغازه ها را دیده باشید. این مسئله در نگاه مشتری نامطلوب به نظر می رسد. حتی بعضی از مغازه ها در انتخاب عنوان خلاصه و مناسب کسب و کار شان کم دقتی می کنند که این مسئله هم تاثیر منفی در جذب مشتریان دارد.

اما مهمترین عاملی که در خرید مشتری از یک مغازه یا فروشگاه اثرگذار است، کیفیت محصولات است. اگر محصولات باکیفیت در مغازه بیاورید، حتما فروشتان بیشتر خواهد شد. البته منظور ما از کیفیت شامل ظاهر بسته بندی کالا و تاریخ مصرف آن و همچنین بروز بودن کالا از نظر مشتریان شما می باشد.

رفتار و نحوه گفتار فروشنده یا مغازه دار عامل موثر بعدی در خرید مشتری هست. در صورتی که فروشنده یا مغازه دار برخورد خوبی با مشتریان داشته باشد، حتما در خریدهای بعدی مشتریان از مغازه تاثیر بهتری دارد. اینکه یک مغازه دار به صداقت و اخلاق در محله ای معروف شود ، خیلی زیاد روی فروش او تاثیر دارد.


اگر می خواهید کسب و کار و یا مغازه تان را به بهترین وجه راه اندازی کنید، اگر می خواهید کسب و کار فعلی خود را رونق دهید، حتما بسته آموزشی دوره جامع فروش و مغازه داری را مشاهده نمایید. این ویدئوی آموزشی به شما کمک می کند اگر مغازه دار هستید بتوانید میزان فروش خود را به طرز چشمگیری افزایش دهید و اگر فروشنده اید، مهارت فروشندگی خود را چند برابر کنید.

عوامل موثر بر خرید مشتری

عامل مهم بعدی چیدمان محصولات است. در صورتی که مشتری به راحتی بتواند جنس های موجود در مغازه را ببیند و به آن ها دسترسی داشته باشد، احتمال اینکه دفعات بعدی هم برای خرید به مغازه شما بیاید بیشتر می شود. حتی اگر راحت تر نیاز های خود را پیدا کند ، میزان خرید او هم زیادتر می شود و احساس رضایت بیشتری می کند. اما در صورتی که مشتری نتواند جنس های مغازه را به راحتی ببیند و یا چیدمان مغازه طوری باشد که ورود و خروج و حرکت مشتری در مغازه سخت شود، احتمال دارد که دیگر از آن مغازه خرید نکند. ضمنا زیبایی ظاهری و دکوراسیون مناسب کسب و کار، در خرید مشتری می تواند تاثیر فوق العاده ای داشته باشد. البته توجه کنید که شاید ببینید بعضی ها در شروع کار و در آغاز مغازه زدن، میلیون ها تومان خرج زیبایی مغازه شان می کنند، اما باید بدانید که زیبایی مغازه وقتی برای مشتری ارزشمند است که سایر موارد گفته شده رعایت شده باشد. در واقع دکوراسیون مغازه به تنهایی نمی تواند سایر معایب که مهمتر هستند را بپوشاند. مشتری مداری و رفتار درست با مشتریان مقوله مهم تر و اثرگذارتری است.

عامل بعدی، قیمت های محصولات است. این نکته قابل توجه کسانی است که فکر می کنند فقط قیمت ارزان، باعث جذب مشتری به مغازه شان می شود. اما واقعیت این است که قیمت، تنها یکی از عوامل است. اگر سایر عوامل درست نباشد ، قیمت ارزان کمک زیادی به شما نمی کند. گاهی حاشیه سود خیلی کم هم ، روز به روز شما را به بستن مغازه نزدیک تر می کند. چون تامین همه عوامل گفته شده برای مشتری ها و کسب رضایت آنها هزینه دارد. البته می توانید با رعایت یک سری نکات تخفیف، برای جلب توجه مشتری به او تخفیف بدهیم.

عامل دیگر جوایز و مسابقات است. معمولا مردم جایزه گرفتن را دوست دارند. همه دوست دارند که بدون زحمت چیزی را بدست بیاورند. بنابراین مسابقه و جایزه گذاشتن هم می تواند مشتری را به خرید جلب کند. البته می توان گفت شما باید ارتباط بیشتر با مشتریان برقرار کنید که لازمه این کار، خدمات اضافه تر دادن به مشتریان که هزینه زیادی برای شما نداشته باشد، است.

عامل دیگر شرایط داخلی فروشگاه یا مغازه شما برای احساس راحتی بیشتر مشتریان است. در صورتی که در تابستان، هوای مغازه گرم یا در زمستان سرد باشد، مشتریان زیادی داخل مغازه شما نخواهد آمد. ممکن است بعضی مغازه داران فکر کنند کولر یا بخاری هزینه اضافی است. در صورتی که این طور نیست. اگر مغازه زیاد سرد یا بسیار گرم باشد، مشتری داخل مغازه نمی ماند. باید به سرمایش و گرمایش مغازه توجه کرد. حتی خود شما امکان دارد بخاطر شرایط سخت ، برخورد مطلوبی با مشتری نداشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن