مهارت فروشندگی

انواع روش های تبلیغاتی برای جذب مشتری

روش های تبلیغاتی برای جذب مشتری

تبلیغ به معنای رساندن پیام است. هنگامی که شما تبلیغی می کنید، یعنی می خواهید پیام خود را برسانید. هر چه رساندن پیام شما یا به عبارتی تبلیغ شما هوشمندانه تر باشد، قطعا تاثیر بیشتری خواهد داشت. در اینجا می خواهیم به ذکر روش هایی بپردازیم که تبلیغ شما را تاثیرگذارتر می کند.

مهمترین نکته های تبلیغات موثر

  1. شما باید محصول یا خدمتی داشته باشید که مردم حاضر شوند تبلیغ شما را بخوانند و یا به مغازه شما بیایند. بنابراین اگر چیزی برای تبلیغ ندارید، پول و زمان خود را هدر ندهید. البته نباید زود هم قضاوت کنید. ابتدا با دید مشتری، محصولات و خدمات خود را بررسی کنید و بعد نظر بدهید. چون ممکن است چیزهای ارزشمندی برای عرضه به مشتریان داشته باشید و خودتان از آن غافل باشید.
  2. تکرار تبلیغ بسیار مهم است. اگر می خواهید تبلیغات موثری داشته باشید حتما آن را تکرار کنید. در غیر این صورت مردم شما را فراموش می کنند. تحقیقات نشان داده است که حداقل سه تا پنج بار در طول ماه باید تبلیغ کنید تا مشتری را به سمت مغازه خود بکشانید. این امر در تبلیغات تلویزیون کاملا مشاهده می شود که تبلیغ را به طور مداوم تکرار می کند.
  3. سعی کنید از جملاتی استفاده کنید که حس عجله و فرصت نداشتن را در مردم ایجاد کند. چون بسیاری از مردم کارشان را در دقیقه نود انجام می دهند، پس جملاتی بنویسید که مردم فکر کنند مهلت ندارند. عباراتی مانند: تعداد محدود، فقط به مدت سه روز، فقط دو بسته دیگر مانده، همین الان تماس بگیرید تا ۲۰ درصد بیشتر تخفیف بگیرید و…
  4. از کلمات تحریک کننده احساس مشتری استفاده کنید.
    شما: کلمه ای بسیار ساده است اما مخاطب را به عنوان بخشی از گفتگو قرار می دهد.
    می توانید: کلمه ای است که القا می کند این کار را می توانید انجام دهید.
    آسان: کلمه ای که نشان می دهد قرار نیست کار مشکلی را انجام دهید.
    بهترین: کلمه نشان دهنده تمایز و بزرگی که برای بیشتر مشتریان جذاب است.
    رایگان: بهترین کلمه برای تبلیغ که نشان می دهد لازم نیست پولی بپردازید.
    کلمات دیگری مانند: سریع، بسیار ارزان، اختصاصی، باکیفیت، فوق العاده، بی نظیر، استثنایی، منحصر به فرد، برنده و…
  5. اگر تعداد جملات کمتر باشد، بهتر است. شما باید در یک جمله یا با سه عبارت بتوانید نظر مشتری را جلب کنید تا او بقیه مطالب را هم بخواند. عباراتی مانند: تضمین قطعی، صرفه جویی در وقت، تحویل رایگان، فوق العاده ارزان، عبارتهای تاثیر گذار خواهند بود.
  6. عددها را بزرگ کنید. به طور مثال یک روسری به قیمت ۶۰ هزار تومان دارید. ۱۰ درصد تخفیف می شود ۶ هزار تومان. چون ۱۰ درصد تخفیف عدد کمی به نظر می آید، برای اینکه بزرگ به نظر برسد می توانید این طور بیان کنید: با خرید تنها سه عدد روسری، تا ۱۸ هزار تومان تخفیف بگیرید.

چیزی را تبلیغ کنید که هستید یا توان انجام آن را دارید. اگر چیزی را تبلیغ کنید که نیستید یا از عهده آن بر نمی آیید، اعتماد مردم را از خود سلب کرده و نهایتا به ضرر شماست. با این گونه تبلیغات در نظر مشتری چوپان دروغگو می شوید و مشتری دیگر به حرف های شما گوش نمی دهد و سراغ فروشگاه شما نخواهد آمد.

  1. رنگ ها در تبلیغات بسیار تاثیرگذارند. تحقیقات نشان داده است که رنگ ها بر روی مغز و احساسات انسان اثر می گذارند. دوست دارید محصول یا خدمتتان در نگاه اول چه حسی را در مخاطب برانگیزد؟
    صداقت و اعتماد: رنگ آبی را انتخاب کنید.
    شور و هیجان: رنگ قرمز را انتخاب کنید.
    ریسک پذیری: رنگ نارنجی را انتخاب کنید.
    سرگرمی و تفریح: رنگ زرد را انتخاب کنید.
    دوستی با محیط زیست: رنگ سبز را انتخاب کنید.
    احتیاط و طمانینه: رنگ آبی را انتخاب کنید.
    توجه و دقت: رنگ صورتی، آبی، سبز را انتخاب کنید.
    زیبایی و برازندگی: رنگ مشکی و نقره ای را انتخاب کنید.
    کیفیت: رنگ مشکی، نقره ای، طلایی و بنفش را انتخاب کنید.
    ثروت و دارایی: رنگ طلایی، مشکی، نقره ای و بنفش را انتخاب کنید.
    کلاس بالا: رنگ مشکی و نقره ای را انتخاب کنید.
    قدرت: رنگ مشکی را انتخاب کنید. البته فراموش نکنید که قبل از انتخاب رنگ، باید بدانید برای ایجاد انگیزه خرید در مشتریان باید چه حسی را ایجاد کنید و بعد رنگ مورد نیاز را انتخاب کنید و در محیط یا بسته بندی و یا با نور پردازی ایجاد کنید. همچنین مقاله ” نکات کلیدی و مهم مغازه داری ” می تواند به شما کمک بیشتری کند.
  2. به اندازه فونت نوشته ها و مکان نوشتن جمله ها دقت کنید. بایستی آنچه که به نفع مشتری است بزرگتر بنویسید و نام مغازه و اطلاعات تماس و … کوچکتر نوشته شود. به دلیل اینکه مردم به دنبال محصول یا خدماتی هستند که شما ارائه می کنید. پس ارزش کالای خود را بیان کنید. اگر شما مغازه یا فروشگاه کوچکی دارید بهتر است اول خدمات خود را تبلیغ کنید سپس نام و نشان کسب و کار خودتان را. پس همیشه بهتر است از بالا به پایین ابتدا آنچه به نفع مشتری است را بنویسید و در آخر نام مغازه، آدرس، شماره تماس و… را بنویسید.
  3. برای تبلیغات باید به بازار هدف خود توجه کنید. منظور از بازار هدف تبلیغات این است که تبلیغات شما به درد چه کسانی می خورد؟ به طور مثال اگر فروشگاه لوازم خانگی دارید باید بدانید که بیشتر بازار هدف شما را خانم ها (خانه دار و شاغل) تشکیل می دهند.
  4. می توانید همراه با تبلیغات، خدمتی هم به مردم بکنید. می توانید کاری کنید که تبلیغات شما را دور نیندازند. برای مثال بعضی از افراد تقویم چاپ می کنند و تبلیغات خود را در تقویم می نویسند.
  5. حتما قبل از تبلیغ، آن را در سطح کوچکی تست کنید. قبل از توزیع تبلیغات سعی کنید از تعداد محدودی نظرخواهی کنید. به این صورت که چند مدل تبلیغ درست کنید برای تبلیغات چاپی از هر کدام تعدادی ( مثلا ۵۰ تا ) چاپ کرده و بین افراد محدودی توزیع کنید و بازخورد هر کدام را بررسی نمایید. برای تبلیغات اینترنتی مثلا در سایت یا شبکه های اجتماعی نیز می توانید ابتدا در یک بازه زمانی کوتاه بین یک الی دو ماه تاثیرش را مشاهده کنید. ببینید کدام یک مشتری را بیشتر جلب می کند و سپس در سطح گسترده تری تبلیغ نمایید.
  6. می توانید اطلاعات تماس خود را فقط به شماره تلفن و موبایل محدود نکنید. بسیاری از افراد ممکن است ترجیح دهند پیامک دهند و یا ایمیل ارسال کنند. حتی در شبکه های اجتماعی بستری برای تبادل اطلاعات با مشتریان داشته باشید. خلاصه راه ارتباط را برای این گونه افراد باز بگذارید.
  7. اگر می توانید با عکس منظور خود را برسانید حتما این کار را بکنید. یک عکس خیلی بهتر از چندین جمله می تواند گویای منظور افراد باشد. مثلا به جای اینکه انواع مدل لباس هایی که دارید را بنویسید می توانید با یک تصویر از انواع مدل ها تبلیغ کنید. یا با یک اینفوگرافی، مراحل انتخاب و خرید محصولات توسط مشتریان را نمایش دهید.
  8. برای تبلیغات سعی کنید خلاق باشید. با یک تبلیغ متفاوت و در عین حال جذاب در ذهن مشتری بیشتر می مانید. مثلا تبلیغ روی تراکتی که به شکل چک یک میلیاردی طراحی شده باشد. البته این موضوع تا حدی به نوع شغلی که دارید و خدمتی که ارائه می دهید، هم بستگی دارد.

کسب و کارتان همیشه پر رونق باشد.

نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن