مهارت فروشندگی

چگونه با مشتری مداری مغازه سود آور داشته باشیم؟

چگونه با مشتری مداری مغازه سود آور داشته باشیم؟

حتما شما هم زیاد درباره مشتری مداری و اینکه همیشه حق با مشتری است ، شنیده اید. یا اینکه با این نوشته بر روی دیوار بعضی از فروشگاه ها برخورد کرده اید. البته گاهی هم با رفتارهای غیر حرفه ای بعضی از فروشنده ها روبرو شده اید و از خریدتان ناراضی بوده اید. در محله ما دو تا مغازه میوه فروشی هست. اولی که خیلی بزرگ است و اصطلاحا جنسش جور است و فضای مناسب برای خرید دارد. دومین مغازه کمی کوچکتر است ولی جا افتاده تر هست و به دلیل سابقه بیشتری که دارد ، مشتریان بیشتری آن را می شناسند و سن و سال دارها سراغ او می روند.

حالا جالب اینجاست که به تازگی یک میوه فروشی دیگر در این محل باز شده که از دو مغازه قبلی کوچکتر است. اما این میوه فروشی جدید بسیار مشتری مدار است. تا حدی که نمی گذارد مشتری ناراضی از مغازه بیرون برود. اگر مشتری ها نارضایتی از خرید خود داشته باشند، حتما سعی می کند که جبران کند. مشتریانی که عموما از این مغازه سبزی می خرند، بسته بندی های کوچک ترشی خوشمزه مجانی هم دریافت می کنند. حتما اگر به همین ترتیب پیش برود به زودی می تواند مشتری های دو مغازه دیگر را هم به سمت خودش جذب نماید. دلیل گفتن این ماجرا برای شما این است که بدانید، برخورد با مشتری چقدر مهم است و چقدر در جذب و وفادار ماندن مشتریان تاثیر دارد. همچنین بدانید مشتریانی که اینگونه رفتارها را ببینند، با تعریف از خوش برخوردی شما، خودشان می توانند به شیوه دهان به دهان که بهترین روش تبلیغی و تاثیرگذاری فوق العاده دارد؛ مشتری های دیگری را برای کسب و کار شما جذب نمایند. که شما با هزینه در سایر روشهای تبلیغی نمی توانید آن نتیجه را بگیرید.

چگونه به مشتری تخفیف بدهیم؟

به این نکته توجه کنید که قیمت و کیفیت از نظر همه مشتریان، موضوعی نسبی است. یعنی بستگی دارد که این کالا یا خدماتی که شما به او ارائه می دهید را در جای دیگر چگونه دریافت کرده باشد. یا اینکه فلان دوستش چه قیمت و کیفیتی از این کالا را برای او بیان کرده باشد. همه این موارد در خرید مشتری تاثیرگذار است. پس شما برای تخفیف دادن که ارتباط زیادی با قیمت و کیفیت کالا دارد، باید همیشه اطلاعات خوبی از وضعیت بازار کالا و خدماتی که ارائه می دهید، داشته باشید. یعنی بدانید دیگران چه کیفیتی را با چه قیمتی و چگونه ارائه می دهند.

تخفیف دادن به مشتری

حالا می رسیم به تخفیف دادن به مشتری ! برای تخفیف دادن به مشتری ابتدا شما سعی کنید تا جایی که امکان دارد از ویژگی ها و فواید کالا و محصولتان بگویید. تا مشتری قانع شود که قیمت و کیفیت کالا و خدمات شما بسیار مناسب است. البته با توجه به نکته های قبلی که گفتیم ، صحبتهای شما باید منطقی باشد.

شما در ادامه توضیحاتی که به مشتری می دهید، می توانید کمی تخفیف پیشنهاد دهید و مقدار بسیار کمی از قیمت را پایین بیاورید. معمولا وقتی صحبت از تخفیف می شود مشتریان دنبال بیشتر کردن آن هستند. شما باید در مرحله بعدی صحبتهای خود ، حس دلسوزی مشتری را تحریک کرده و بگویید: آیا شما راضی هستید که ما ضرر کنیم؟ ما در مغازه هزینه های زیادی داریم و اگر بخواهیم به هر مشتری این مقدار تخفیف بدهیم که ضرر می کنیم و باید مغازه را جمع کنیم و یا از کیفیت کار خود بزنیم!!

بعد از تخفیف دادن بهتر است جملاتی را بگویید که احساس اطمینان به مشتری بدهید که محصول را به قیمت خوبی از شما خریده است. مثلا ؛ شما از من خیلی تخفیف گرفتید و من به هر کسی اینقدر تخفیف نمی دهم. یا اینکه شما با این قیمت و کیفیت کمتری جایی می توانید این کالا یا خدمات را دریافت کنید. البته اگر به دنبال ادامه فروش خود و توسعه کسب و کارتان هستید ، سعی کنید این گفته هایتان واقعی باشد تا هر مشتری ، چند مشتری جدید بیاورد. هزینه و نتیجه این کار از هر تبلیغی بهتر است.

البته یک روش دیگر هم هست. به این صورت که بعضی از مغازه دارها از ابتدا قیمت را کمی بالاتر به مشتری می گویند. بعد از توضیحات به مشتری و متقاعد کردن او برای مناسب بودن کالا، در هنگام جلب نظر مشتری این قیمت اضافی را تخفیف می دهند. البته ممکن است این شیوه تخفیف دادن درست نباشد. چون مشتری ها حتی اگر قیمت و کیفیت هم دستشان نباشد بعد خرید حتما مقایسه می کنند و یا نزدیکان آنها مشورتهایی می دهند و می فهمند خرید از شما چندان هم برای آنها منفعت نداشته است. و این احتمال وجود دارد که دیگر سراغ شما نیایند و یا اگر بیایند دیگر به پیشنهاد های شما اعتماد نکنند.

یک روش خیلی عالی برای تخفیف دادن این است که یک هدیه کوچک یا اصطلاحا اشانتیون به مشتری بدهید. این هدیه کوچک می تواند تاثیر خیلی خوبی روی او داشته باشد. به خصوص اگر مشتری بچه همراه داشته باشد. و شما هدیه را به بچه و عزیز دل مشتری بدهید. البته هدیه دادن به نفع شما هم هست. چون ، تخفیف نقدی بیشتر از سود شما می کاهد و هدیه به مشتری کمتر. دلیلش هم روشن است؛ در تخفیف نقدی برای مثال شما ۲۰ هزار تومان تخفیف می دهید که این مبلغ از سود شما کم می شود. ولی در هدیه به مشتری شما کالایی با ارزش مثلا ۲۵ هزار تومان می دهید. اما هزینه تهیه آن کالا برای شما تنها ۱۰ هزار تومان شده است. پس بجای بیست هزار تومان ، ده هزار تومان از سود شما کم شده است. تازه منفعت مشتری هم از این خرید بیشتر شده است.

خیلی به این نکته هم توجه کنید و بدانید که مشتری ایرانی از تخفیف ندادن یا مقطوع بودن قیمت زیاد خوششان نمی آید. هر چند که همه جای دنیا ، مشتریان به گرفتن تخفیف علاقه زیادی دارند و تخفیف یا هدیه میزان خرید را عموما افزایش می دهد. همینطور که در همه جای دنیا می بینیم. امیدواریم مغازه ای سود آور و پر خیر و برکت داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن