راه اندازی کسب و کار

محاسبه سود و زیان مغازه

محاسبه سود و زیان مغازه

بر اساس تجربه های یکی از دوستان هنگامی که صاحب کسب و کاری هستید سود مغازه شما، پاداش است و تعیین دقیق سود کسب و کار به شما کمک می کند تا در مورد چگونگی قیمت‌گذاری محصولات و خدمات پرداخت به کارکنان و غیره تصمیم گیری کنید و از سلامت مالی مجموعه تان مطمئن باشید.

 اکثر کسب و کارها حسابدار ندارند. حالا اگر شما در ابتدای راه هستید یا می خواهید سر از حسابداری هایتان در آورید شما می توانید با ما همراه باشید. حسابداران در اولین گام برای خود یک دوره زمانی به نام دوره مالی یا دوره حسابداری مشخص می‌کند. این دوره مالی می‌تواند یک ماه ، سه ماه ، تا یک سال و غیره باشد. درآمدها منهای هزینه ها ، سود کسب و کار را نتیجه می دهد. محاسبه سود با کمی جزئیات به همین سادگی است.

درآمدها – هزینه ها = سود کسب و کار


اگر شما هم مغازه دار هستید و دوست دارید درآمدتان را بیشتر کنید. فرصت را از دست ندهید. شما می توانید با یک هزینه کم جلوی ضررهای آینده را بگیرید. برای مشاهده ویدئوی آموزشی کلیک کنید.

روش محاسبه سود یا زیان کسب و کار

۱- ابتدا مقدار پول های دریافت شده از مشتریان خود را محاسبه کنید، یعنی درآمد های خود را حساب کنید. برای پیدا کردن سود کسب و کار شما باید همه پول های جذب شده در یک دوره مالی را جمع بزنید. این پول ها می توانند از منابع مختلف مانند فروش یا خدمات ارائه شده و یا حق عضویت دریافت شده باشد.

 برای مثال فرض کنید ما در ماه شهریور ۱۵ میلیون تومان کتاب فروخته ایم. همچنین ۲۲ میلیون تومان بابت لوازم تحریر فروخته ایم. بایت سیمی کردن کتب درسی هم ۸ میلیون گرفته ایم. بنابراین کل درآمد عبارت است از ؛

۴۵ = ۸ + ۲۲ + ۱۵

۲- کل هزینه های کسب و کار خود را برای دوره مالی مورد نظر محاسبه کنید. به طور کلی هزینه پولی می باشد که برای کسب درآمد صرف شده است. برای مثال راننده تاکسی برای کسب درآمد نیاز به پرداخت هزینه سوخت بنزین و گاز دارد. هزینه های کسب و کار بسته به نوع عملیات مغازه شما متنوع می باشند. فرض کنید در ماه شهریور که همان دوره مالی شما است، برای خرید کتاب ۸ میلیون و لوازم تحریر ۱۲ میلیون و اقلام مورد نیاز سیمی کردن ۲ میلیون هزینه کرده اید. البته باید دقت کنید که این تخمین هزینه برای مواردی است که شما برای کسب درآمد به مشتری داده اید. چون همیشه همه آنچه خرید کرده اید را در آن دوره زمانی خرید نکرده اید. حتی امکان دارد آنها برای دوره های قبلی باشند. ضمنا هزینه های ماهیانه مثل آب و برق و گاز یا تلفن و اجاره مغازه را فراموش نکنید. بعضی هزینه ها هم مانند مالیات سالیانه هستند که آن را باید بین ۱۲ ماه سال سرشکن کنید.

۲۲ = ۲ + ۱۲ + ۸

 زمانی که شما ارزش صحیح کل درآمد و هزینه های کسب و کار خود را به دست آوردید. محاسبه سود کاری ندارد برای پیدا کردن سود کافی است هزینه‌های خود را از درآمدها کم نمایید.  صاحبان کسب و کار ممکن است بخواهند دوباره این سود را در کسب و کار خود سرمایه گذاری کند. یا آن را برداشت نمایند. در این مثال ساده هزینه را از درآمدها کسر می کنیم تا سود مشخص شود.

درآمد ها – هزینه ها = سود کسب و کار

۲۳ = ۲۲ – ۴۵

در صورت تمایل برای سرمایه گذاری ، ما می توانیم این سود را برای خرید یک دستگاه فتوکپی جدید استفاده کنیم.  و با افزایش حجم خدمات در بلندمدت درآمد و سود بیشتری کسب نمایید. توجه داشته باشید تنها زمانی که مجموع درآمدهای از هزینه‌ها بیشتر باشد، سود به دست آورده ایم. در غیر این صورت اگر هزینه ها از درآمدها بزرگتر باشند نتیجه عملیات دوره مالی به زیان ختم شده است.  کسب و کارتان به زیان رسید بدان معنی است که شما پول زیادی برای کسب درآمد خرج کرده‌اید اما به آن میزان یا بیشتر درآمد نداشته‌اید.

محاسبه سود یا زیان

این اتفاق در آغاز راه اندازی کسب و کار اجتناب ناپذیر است و از دست دادن پول یا زیان حتماً به این معنا نیست که شرایط کسب و کارتان وخیم می شود. به طور معمول در ابتدای راه هزینه هایی مانند خرید دفاتر ایجاد نام تجاری دریافت وام و غیره می تواند منجر به زیان شود. نتیجه عملیات شرکت آمازون برای ۹ سال از سال ۱۹۹۴ تا سال ۲۰۰۳ زیان بود تا دوره سودآوری خود را شروع کرد. البته همه زیان‌ها به این شکل توجیه نمی شوند و همین طور همه کسب و کارها با زیان شروع نمی شوند و می توانند از همان ابتدا سودآور باشد.  تمامی شرکت‌ها صورتحسابی به نام صورت سود و زیان تهیه می‌کنند که منابع درآمد و جزئیات هزینه را نشان می‌دهد الان می خواهیم گام به گام با صورت سود و زیان آشنا شویم.

صورت سود و زیان مغازه

  • فروش خالص چیست؟ صورت سود و زیان با فروش خالص شروع می شود. فروش خالص عبارت است از ارزش ریالی کالاهای فروش رفته منهای تخفیفات، کالاهای گم شده یا آسیب دیده و کالای مسترد یا برگشتی است. برای مثال یک تولیدی کفش در فصل بهار ۱۵۰ میلیون تومان کفش فروخته و ۲ میلیون تومان تخفیف نیز به مشتریان خود داده است. همچنین ۴ میلیون از مواد اولیه آن دور ریز شده است. بنابراین فروش خالص به شرح زیر می باشد؛

۱۴۴ = ۴ – ۲ – ۱۵۰

  • سود ناخالص چیست؟ هزینه های کسب و کار محدود به ساخت یا خرید محصول نمی باشد. بلکه هزینه های دیگری مانند اجاره ، آب ، برق ، گاز ، تبلیغات و غیره هنوز باقی مانده اند. به این هزینه ها هزینه های عملیاتی گفته می شود. مبلغ سودی که از هزینه هایی مانند خرید مواد اولیه و حقوق کارگران محاسبه می شود ، اصطلاحا سود ناخالص است. در واقع بقیه این هزینه ها هم باید از سود ناخالص کسر شود. فرض کنید کفش فروشی برای فصل بهار ۱۰ میلیون تومان اجاره و ۵۰۰ هزار تومان بابت قبض آب و ۵۰۰ هزار تومان بابت قبض برق و ۳ میلیون تومان بابت تبلیغ پرداخت کرده است. مجموع هزینه‌های عملیاتی ۱۴ میلیون تومان می‌شود که از سود ناخالص اگر کم کنیم؛

۱۳۰ = ۱۴ – ۱۴۴

به ۱۳۰ میلیون تومان سود قبل از کسر مالیات گفته می شود. این را بدانید که اگر نتیجه عملیات یکسان شرکت به سود خود ختم شود. باید بر اساس قوانین هر کشور درصدی از آن را به عنوان مالیات پرداخت کند پس از کسر مالیات به سود خالص رسیده‌اید. در فرصت های بعد درباره مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر درآمد صحبت خواهیم کرد.


اگر شما هم مغازه دار هستید و دوست دارید درآمدتان را بیشتر کنید. فرصت را از دست ندهید. شما می توانید با یک هزینه کم جلوی ضررهای آینده را بگیرید. برای مشاهده ویدئوی آموزشی کلیک کنید.

مغازه داران عزیز برای کسب اطلاعات بیشتر مقالات زیر را مطالعه نمایید.

اصول اولیه مغازه داری

مشکلات مغازه داری

روش های افزایش فروش مغازه

فوت و فن مغازه داری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا